Na de vrijdag in Imola stond Red Bull er niet al te best voor. Max Verstappen moest meer dan vier tienden toegeven op Lando Norris en Oscar Piastri en was in gesprek met Viaplay van mening dat de derde plaats het hoogst haalbare zou zijn tijdens de kwalificatie. Ook dat zou echter moeilijk worden, stelde de regerend wereldkampioen. Red Bull komt simpelweg snelheid tekort én heeft snel last van oververhitting van het Pirelli-rubber.
En laat de leverancier nu net voor het eerst de zachte C6 bij zich hebben. Tijdens de laatste oefensessie leidde dat tot een wonderlijke situatie, want bijna geen enkele topcoureur, inclusief Verstappen, kon zijn tijd significant verbeteren op de softs. Vraagtekens bleven dus bestaan voor de kwalificatie, maar dat bleek niet nodig te zijn. Red Bull kreeg het wederom voor elkaar om een fenomenale ommekeer te bewerkstelligen. Verstappen streed immers onverwacht voor poleposition.
Die strijd zou hij dit keer niet in zijn voordeel beslechten. Verstappen had na de eerste runs in Q3 poleposition in handen, maar werd in extremis verslagen door Oscar Piastri. De WK-leider was uiteindelijk 34 duizendsten dan Verstappen, die na afloop een duidelijke verklaring had voor zijn nipte verlies. De banden sleten immers opnieuw onder hem vandaan.
Uit de data blijkt hetzelfde beeld. Verstappen zet een loeisterke eerste sector neer en is op dat moment twee tienden sneller dan Piastri, maar raakt die voorsprong een sector later weer volledig kwijt. Vooral de langzamere bochten nekken de Nederlander, waarna hij ogenschijnlijk agressief én sneller dan Piastri de voorlaatste bocht induikt. Het blijkt echter net niet genoeg om de achterstand goed te maken. Verder pakte Verstappen vooral tijd op de rechte stukken en in de snelle combinatie van bocht vier en vijf, waar Yuki Tsunoda zwaar crashte.
De onzekerheid over de C6 leidde ertoe dat Aston Martin en George Russell ervoor kozen om runs op mediums af te werken. Die opzet slaagde nog ook, want Russell eindigde voor Lando Norris op de derde plaats en Aston Martin schopte het tot Q3 en P5 met Fernando Alonso. In de sectortijden is te zien dat Russell het tempo van Piastri en Verstappen aardig kan matchen, wat erop duidt dat de C6 zeker niet perfect werkt in Imola.
Verstappen zal er nu niet meer om malen, want hij start op de eerste rij en hoeft de softs niet meer te gebruiken in de Grand Prix. Over de racepace bestaan wel wat meer twijfels, want het probleem met de oververhitting is met de nieuwe updates nog niet opgelost. Het is Verstappen er dan ook veel aan gelegen om voor Piastri de eerste bocht in te duiken. Anders bestaat het gevaar dat de Australiër rap wegrijdt bij Verstappen. Inhalen blijft immers haast onmogelijk in Imola...
Bekijk de data van de kwalificatie hieronder!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!