Na enkele tegenvallende jaren moest het roer om bij McLaren. De Britse renstal haalde in de aanloop naar het jaar 2019 de bezem door haar Formule 1-coureursgilde. Tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne moesten het veld ruimen en maakten plaats voor Carlos Sainz en Lando Norris. Het 2018-seizoen van McLaren was als een nachtkaars uitgegaan, maar vol goede hoop ging het 2019 in. Tijdens de testdagen voorafgaand aan het seizoen klokte het rijdersduo goede tijden, maar velen dachten dat die snelle tijden vooral kwamen doordat McLaren met weinig brandstof reed. Die criticasters leken gelijk te krijgen. De eerste drie Grands Prix van het seizoen was er voor McLaren-fans namelijk weinig te genieten. Een zesde plaats voor Lando Norris in Bahrein was het enige lichtpuntje, maar achter de schermen ging de reorganisatie bij het team door. Ondertussen was Andreas Seidl vanuit de World Endurance Championship weggekaapt bij het Porsche-team en aangesteld als nieuwe McLaren-teambaas, waarna de resurrectie van het Britste team zich voortzette. De puntenfinishes werden plots aan elkaar geregen en het team mocht zich gedurende het hele seizoen 'the best of the rest' noemen, waarna het team met het oog op de nieuwe regulaties ook al een motordeal sloot met Mercedes voor na 2020. Als kerst op de taart veroverde Sainz in Brazilië een podiumfinish. Het was een beloning voor het harde werk van het team, dat in 2020 het gat naar de topteams verder hoopt te dichten. Met het sterke (en hilarische) rijdersduo moet dat helemaal goed komen. Hopelijk zien we McLaren binnen afzienbare tijd weer meevechten voor podiumplekken en overwinningen. Eindcijfer McLaren: 8 Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen, waarin uitgebreid wordt teruggeblikt op het afgelopen seizoen door autocoureurs Tim en Tom Coronel, Formule 1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen