Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Zorgen om Mercedes-motoren nemen toe richting Canada, McLaren ontspringt de dans

Mercedes wordt geconfronteerd met een reeks zorgwekkende motorproblemen die het team en haar klantenteams blijven achtervolgen. Met de veeleisende Grand Prix van Canada in het vooruitzicht, waar motoren extreem worden belast met 68% volgas, groeit de bezorgdheid over de betrouwbaarheid van de power units uit Brixworth.

Russell Norris Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De laatste drie races hebben een verontrustend patroon laten zien voor Mercedes. In Imola werd Kimi Antonelli getroffen door problemen met zijn gasklep, terwijl in Monaco zowel George Russell in de kwalificatie als Fernando Alonso in de race tot opgave gedwongen werden. In Barcelona moest Antonelli zijn auto in ronde 55 in een rookwolk parkeren, waarmee waardevolle punten voor het team verloren gingen.

James Allison, Technisch Directeur bij Mercedes, gaf na de race in Barcelona meer inzicht in de situatie: "We weten nog steeds niet wat er in de PU kapot is gegaan. We hebben de motor teruggestuurd naar Brixworth, ze zullen hem demonteren, de exacte oorzaken van het probleem achterhalen en de tegenmaatregelen vaststellen die moeten worden genomen voor alle beschikbare power units, niet alleen voor ons team maar ook voor de klantenteams."

Opvallend genoeg zijn de McLarens van Piastri en Norris tot nu toe gespaard gebleven van motorproblemen. In de paddock wordt gesuggereerd dat dit te maken kan hebben met de installatie van het nieuwe koelsysteem van de auto's. De MCL39 kenmerkt zich door een compacte achterkant met relatief kleine warmteafvoerkanalen - op papier juist een risicofactor voor motorbetrouwbaarheid, maar gunstig voor de aerodynamica.

De problemen lijken voort te komen uit Mercedes' streven naar maximale prestaties binnen het bevroren motorreglement. Door de marges te verkleinen probeert men het maximale uit de power units te halen. Ferrari heeft voor een andere aanpak gekozen, met uitstekende efficiency op het rechte stuk maar soms te weinig vermogen voor succesvolle inhaalacties, zelfs met DRS.

Met nog twee derde van het seizoen te gaan wordt de roulatie van beschikbare power units cruciaal om gridstraffen te voorkomen. McLaren lijkt vooralsnog beschermd tegen grote problemen door hun conservatievere aanpak met de motormodi. Het team van Andrea Stella kan mogelijk zelfs profiteren van hun huidige voorsprong op directe concurrenten, aangezien grote ontwikkelingen later in het seizoen onwaarschijnlijk zijn.

Ook interessant:

Max Verstappen rijdt in niemandsland

De hoop op een vijfde F1-wereldtitel op rij voor Verstappen lijkt vlot te verdampen. McLaren is een paar maatjes te groot, terwijl de Nederlander op zijn beurt de andere topteams regelmatig achter zich houdt. Zo rijdt hij in een soort niemandsland. Wat is er nog mogelijk volgens Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Bekijk je de podcast liever op Youtube, dan kan dat natuurlijk ook!

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Canada, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 x je inzet!

Praat mee!

x
Botsing GP Spanje Villeneuve pleit voor straf Russell na incident met Verstappen