Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

10 jaar later: herhaalt een controversieel stukje Red Bull-geschiedenis zich?

Op 24 maart 2023 is het precies tien jaar geleden dat één van meest veelbesproken Red Bull-momenten plaatsvond. Zijn er tien jaar later paralellen te trekken tussen toen en nu?

Aan de ene kant van de pitbox heb je de favoriet uit de eigen kweekvijver. Aan de andere kant heb een getergde coureur van buitenaf die op bepaalde dagen zijn teamgenoot kan volgen, maar die uiteindelijk dat laatste stukje mist om net dat beetje meer tijd te vinden op het moment dat hij zich met de auto al over de limiet begeeft. De één is regerend wereldkampioen en de ander heeft in het voorgaande jaar ook enkele races weten te winnen. Aan het hoofd van het team staan teambaas Christian Horner en technisch kopstuk Adrian Newey en alles wijst erop dat het team de concurrentie gaat verpletteren. Bovenstaande situatieschets is van toepassing op zowel 2013 als 2023. De namen van Sebastian Vettel en Mark Webber zijn te vervangen door die van Max Verstappen en Sergio Perez. En nu de twee laatstgenoemden redelijk gelijk op gaan, in ieder geval qua punten in het kampioenschap, rijst de vraag: hoe lang gaat het nog (redelijk) goed tussen die twee? Ligt er misschien een nieuw gevalletje 'multi-21' op de loer? Het was in de Maleisische Grand Prix van 2013 dat na de laatste serie pitstops Webber aan de leiding ging met Vettel in zijn kielzog. Red Bull zag het goedkeurend aan en had voor dit scenario de strategische call multi map 21 in het leven geroepen, waarbij 21 verwijst naar de volgorde van de auto's: eerst #2 (Webber) en dan #1 (Vettel). Tekst gaat verder onder afbeelding.

Vettel echter had andere plannen en ging hem na een gevecht dat zeker een ronde aanhield op betere banden buitenom voorbij, de teamorder compleet negerend. Webber was not amused en wees Vettel in de cool down room (zie afbeelding hierboven) meermaals op 'multi-21'. Op het podium verklaarde hij dat Vettel zijn eigen keuzes maakt en dat hij 'zoals altijd' beschermd zal worden door het team. Vettel zweeg voor het grootste deel en kwam een race later terug met de woorden: "Ik racete, ik was sneller, ik passeerde hem en ik won." Horner zou later verklaren dat het een vergeldingsactie voor Brazilië '12 was, waar de Duitser van mening was dat Webber zijn titelkansen in gevaar bracht door hem bij de start welhaast in de muur te drukken. Na het incident in Sepang gingen de twee op bekoelde voet verder en aan het eind van het seizoen zei Webber de sport vaarwel. Spoel de tijd tien jaar door en opnieuw was er de discussie in Brazilië '22, waarna in de tweede race van het nieuwe seizoen onderling met enige argwaan werd gekeken naar hoe het punt voor de snelste ronde in de wacht werd gesleept en meer bepaald, door wie. Herhaalt de geschiedenis zich? De toekomst zal het leren.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"