Diverse spins en crashes in zijn eerste GP-weekenden zorgden ervoor dat de druk gigantisch was toegenomen. Een matige voorbereiding op zijn Formule 1-debuut en een zeer lastig te besturen bolide, maakten de eerste races van Jos Verstappen geen daverend succes. Benetton-teambaas Flavio Briatore had het na enkele races helemaal gehad met Verstappen, die volgens hem zeer getalenteerd was, maar ook veel fouten maakte. Pijnlijk waren de crashes in de pitmuur op Magny Cours en de spins op Hockenheim. Verstappen kreeg op het laatstgenoemde circuit zelfs de beschikking over Schumachers Benetton, omdat hij zijn eigen auto al gecrasht had. Toen Verstappen tijdens de kwalificatie de B194 in de grindbak parkeerde ontplofte Briatore. De hele wereld wist het zeker: de dagen van Jos bij Benetton waren geteld. Wat volgde was de bizarre Duitse Grand Prix een dag later, waarbij Verstappen op weg leek naar zijn eerste WK-punten, totdat het team de mist inging tijdens zijn pitstop. Een ring was verwijderd uit de tankinstallatie om zo sneller te kunnen tanken, maar hierdoor lekte de slang brandstof op de Benetton. Op het hete bodywork en de kokend hete uitlaten ontvlamde de brandstof razendsnel, met de grootste pitbrand uit de geschiedenis van de Formule 1 tot gevolg. Briatore moest door het stof en kon Verstappen niet nu buitenspel zetten. In Hongarije kreeg de Nederlander nog een laatste kans. Zijn kwalificatie was met een twaalfde positie, liefst 2,8 seconden langzamer dan teamgenoot Michael Schumacher, zeker niet bijzonder te noemen.
Het geluk was ditmaal aan de zijde van Verstappen die op weg leek naar een top 10-klassering, maar het venijn zat in het slot van de Hongaarse GP van ’94. Onder andere David Coulthard en Gerhard Berger vielen in de slotfase weg, waardoor Jos in zijn Benetton op de vierde positie lag. Schumacher lapte zijn teamgenoot, maar de slimme Briatore liet de Duitser terugzakken zodat Verstappen zichzelf van zijn ronde achterstand kon ontdoen. In de 77ste ronde bleek dit een meesterzet want Martin Brundle viel in zijn McLaren stil in de allerlaatste ronde, waardoor Jos Verstappen een zeer verrassende podiumplaats wist te scoren. De derde plaats betekende niet alleen voor Jos zijn eerste podium, maar ook voor een Nederlander in de Formule 1. ‘Jos the Boss’ ging de geschiedenisboeken in en de Formule 1 leefde verder op in Nederland. Uiteindelijk werd Hongarije ’94 de enige echte podiumplaats van Verstappen senior, die na de diskwalificatie van Schumacher in de Belgische Grand Prix van dat jaar ook al derde werd geclassificeerd. In totaal reed ‘the boss’ 107 Grands Prix, waarin hij zeventien punten wist te scoren. Eenmaal was Verstappen nog relatief dichtbij een podiumplaats, tijdens de knotsgekke Italiaanse GP van 2000 op het circuit van Monza. Zoonlief Max Verstappen wist tot op heden zijn vader nog niet te overtreffen op de Hungaroring. Hem wacht zondagmiddag de kans om voor het eerst in zijn carrière plaats te nemen op het podium in Hongarije.
Meest gelezen