Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
  • 1 VET LAP 61
  • 2 LEC + 2.641
  • 3 VER + 3.821
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 3.829
  • 3 LEC + 5.212
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
  • 1 BOT LAP 52
  • 2 VET + 11.376
  • 3 HAM + 11.786
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VET + 1.766
  • 3 BOT + 3.553
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
  • 1 BOT LAP 56
  • 2 HAM + 4.148
  • 3 VER + 5.002
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 GAS + 6.077
  • 3 SAI + 8.896
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
  • 1 HAM LAP 55
  • 2 VER + 16.772
  • 3 LEC + 43.435
bra
Start GP Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Valentino Rossi

400e GP Rossi: De tijd lijkt ook de eeuwige jeugd van 'The Doctor' te hebben ingehaald

Valentino Rossi rijdt op het circuit van Philip Island zondag zijn 400e Grand Prix, een ongekend aantal. In 2015 liet de Italiaan de MotoGP-fans na een wederopstanding geloven dat er geen einde zou komen aan de waanzinnige carrière van de rijder met het nummer 46. Nu, vier jaar later, lijkt het einde van Rossi zijn carrière echter aanstaande. Kan de negenvoudig wereldkampioen nogmaals voor een wederopstanding zorgen of zal zijn carrière in 2020 als een nachtkaars uitgaan? De tijd lijkt namelijk ook de eeuwige jeugd van ‘The Doctor’ te hebben ingehaald.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © MotoGP.com

Valentino Rossi is de laatste overgebleven MotoGP-rijder van de grid in 2007. Vanaf het jaar 2000 rijdt 'The Doctor' al in de MotoGP-klasse, die tot 2002 door het leven ging als de 500cc-klasse. Voordat de flamboyante Italiaan zijn debuut maakte werd hij al wereldkampioen in de 125- en 250cc-klasse en bezorgde zijn speelse manier van het benaderen van de sport hem al wereldwijde bekendheid. De klasse droop er al op jonge leeftijd vanaf en de rivaliteit tussen Rossi en coureurs als Max Biaggi, Sete Gibernau, Casey Stoner en Jorge Lorenzo bezorgde hem de status van de grootste motorrijder aller tijden.

Zoals in iedere sport is het moeilijk om te bepalen wie nu de grootste aller tijden is in een bepaalde sport. Zo is Rossi veruit de bekendste motorcoureur aller tijden, maar won Giacomo Agostini de meeste titels. Toch hoeft Rossi nog maar één titel te veroveren om zijn landgenoot te evenaren wat betreft het aantal gewonnen titels in de koningsklasse van de motorsport. Dat gegeven speelt echter al tien jaar in het achterhoofd van de in Tavullia geboren coureur. De droom van Rossi en het racegekke Italië was namelijk om op een Ducati de tiende wereldtitel te veroveren. Dat plan viel echter in duigen en zodoende leek de carrière van Rossi halverwege 2012 voor de eerste maal voorbij te zijn.

De tekst gaat verder onder de foto

			© MotoGP.com
	© MotoGP.com

Na twee dramatische jaren bij het befaamde team uit Bologna leek er namelijk niemand meer geïnteresseerd te zijn in de verdiensten van de negenvoudig wereldkampioen. Uiteindelijk was het echter het team van Yamaha dat Rossi alsnog de kans bood om terug te keren als teamgenoot naast regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo. Het is nog altijd onduidelijk of Yamaha op dat moment nog geloofde in Rossi, of men hem wilde bedanken voor zijn verdiensten voordat hij naar Ducati vertrok, of dat hij een nieuwe kans kreeg omdat MotoGP-organisator Dorna het merk VR46 in de MotoGP wilde houden. Feit blijft echter dat de negenvoudig wereldkampioen op zijn 34e een nieuwe kans kreeg om te strijden voor de gedroomde tiende titel.

De terugkeer van Rossi bij Yamaha verliep echter moeizaam in 2013 en dat lag niet alleen aan hemzelf. De MotoGP-klasse maakte namelijk kennis met Marc Marquez, het extreem grote talent uit Spanje, die direct ook succesvol bleek te zijn in de koningsklasse van de sport, nadat hij in de jaren daarvoor al de Moto3 en Moto2-titels had veroverd. Tijdens zijn eerste seizoen in de MotoGP-klasse domineerde hij niet alleen de sport, hij zorgde er ook voor dat de concurrentie zich moest aanpassen aan een nieuwe rijstijl.

De tekst gaat verder onder de foto

			© MotoGP.com
	© MotoGP.com

Op zijn ranch in de prachtige heuvels in Emilia-Romagna werkte Rossi zich in de winter van 2013 een slag in de rondte en zo kwam hij in 2014 al een stuk beter voor de dag om uiteindelijk het kampioenschap als tweede te beëindigen achter Marquez. Het jaar erop schoot 'il dottore' uit de startblokken en won hij de eerste twee races van het seizoen in Qatar en Argentinië. Halverwege het seizoen won hij ook nog de TT van Assen en de GP op Silverstone en zo stond de dan 36-jarige Italiaan vanaf de eerste tot de laatste race van het seizoen aan de leiding van het kampioenschap. Een wonderbaarlijke wederopstanding van de ooit zo succesvolle coureur.

Rossi zocht echter een verbaal gevecht op met Marquez tijdens de persconferentie voor aanvang van de GP in Maleisië. Die woorden resulteerden enkele dagen later in een fysiek gevecht op de baan tussen de twee kemphanen. Op het circuit van Sepang kwam Marquez door Rossi ten val en werd de Italiaan bestraft met een gridpenalty waardoor hij tijdens de laatste race van het seizoen op Valencia vanaf de 26e plek moest vertrekken. Door die straf 'verspeelde' Rossi de wereldtitel op het circuit van Valencia aan teamgenoot Lorenzo.

De tekst gaat verder onder de foto

			© MotoGP.com
	© MotoGP.com

In 2016 wordt het al snel duidelijk dat Marquez wederom een maatje te groot is voor de rest van het veld en lijkt de frustratie van Rossi over de verloren titel van 2015 hem nog altijd (te)hoog te zitten. In de twee seizoenen daarna komt de Yamaha tekort maar laat de 115-voudig GP-winnaar nog altijd zien op hetzelfde niveau te zitten als teamgenoot Maverick Vinales. Dat lukt de Italiaan aan het begin van het huidige seizoen ook nog, maar vanaf de GP op Mugello is hij in een grote vormcrisis terecht gekomen.

Rossi ging dit seizoen al viermaal onderuit en zijn resultaten zijn vergelijkbaar met zijn dramatische jaren bij het team van Ducati. Inmiddels is hij veertig jaar oud en moet 'Vale' met lede ogen toezien hoe ook niet fabrieksrijders als Quartararo en Morbidelli hem aftroeven met een Yamaha-machine. De tijd lijkt dan ook de eeuwige jeugd van 'The Doctor' te hebben ingehaald, al wil de succesvolle coureur daar zelf nog absoluut niets van weten.

Zo zal Rossi in 2020 het seizoen aanvangen met een nieuwe crew-chief en enkele nieuwe Italiaanse data-engineers. Zij zullen volgens de immer gedreven Rossi zorgen voor de benodigde nieuwe impulsen binnen het team en daarnaast is hij vastbesloten om zijn rijstijl gedurende de winter nogmaals geschikter te maken voor de Yamaha-karakteristieken.

De Italiaan rijdt nog bijna dagelijks zijn ronden op de ranch of op het circuit van Misano en liet al meerdere malen weten door te willen gaan, omdat hij geniet van het motorracen. Geruchten doen dan ook de ronde dat Rossi begin 2020 zijn contract bij Yamaha met nogmaals twee jaar zal verlengen tot en met 2022. De toekomst zal uitwijzen of dat ook daadwerkelijk het geval zal zijn.

Een ding mag echter duidelijk zijn, de kans dat Rossi zijn 400e GP zal bekronen met een overwinning lijkt heel klein te zijn. Kijkend naar de historie mag Rossi echter nog niet helemaal afgeschreven worden. In 2014 reed Rossi tijdens de GP van Mugello namelijk zijn 300e Grand Prix en ook toen sprak men over een aanstaand afscheid van Rossi, vijf jaar later zijn circuitdirecteuren van over de hele wereld echter nog altijd blij dat die geruchten geen waarheid zijn geworden - de Italiaan is met afstand de grootste publiekstrekker.

			© MotoGP.com
	© MotoGP.com

1 reactie