Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

400e GP Rossi: De tijd lijkt ook de eeuwige jeugd van 'The Doctor' te hebben ingehaald

Valentino Rossi rijdt op het circuit van Philip Island zondag zijn 400e Grand Prix, een ongekend aantal. In 2015 liet de Italiaan de MotoGP-fans na een wederopstanding geloven dat er geen einde zou komen aan de waanzinnige carrière van de rijder met het nummer 46. Nu, vier jaar later, lijkt het einde van Rossi zijn carrière echter aanstaande. Kan de negenvoudig wereldkampioen nogmaals voor een wederopstanding zorgen of zal zijn carrière in 2020 als een nachtkaars uitgaan? De tijd lijkt namelijk ook de eeuwige jeugd van ‘The Doctor’ te hebben ingehaald.

Valentino Rossi is de laatste overgebleven MotoGP-rijder van de grid in 2007. Vanaf het jaar 2000 rijdt 'The Doctor' al in de MotoGP-klasse, die tot 2002 door het leven ging als de 500cc-klasse. Voordat de flamboyante Italiaan zijn debuut maakte werd hij al wereldkampioen in de 125- en 250cc-klasse en bezorgde zijn speelse manier van het benaderen van de sport hem al wereldwijde bekendheid. De klasse droop er al op jonge leeftijd vanaf en de rivaliteit tussen Rossi en coureurs als Max Biaggi, Sete Gibernau, Casey Stoner en Jorge Lorenzo bezorgde hem de status van de grootste motorrijder aller tijden. Zoals in iedere sport is het moeilijk om te bepalen wie nu de grootste aller tijden is in een bepaalde sport. Zo is Rossi veruit de bekendste motorcoureur aller tijden, maar won Giacomo Agostini de meeste titels. Toch hoeft Rossi nog maar één titel te veroveren om zijn landgenoot te evenaren wat betreft het aantal gewonnen titels in de koningsklasse van de motorsport. Dat gegeven speelt echter al tien jaar in het achterhoofd van de in Tavullia geboren coureur. De droom van Rossi en het racegekke Italië was namelijk om op een Ducati de tiende wereldtitel te veroveren. Dat plan viel echter in duigen en zodoende leek de carrière van Rossi halverwege 2012 voor de eerste maal voorbij te zijn. De tekst gaat verder onder de foto

Na twee dramatische jaren bij het befaamde team uit Bologna leek er namelijk niemand meer geïnteresseerd te zijn in de verdiensten van de negenvoudig wereldkampioen. Uiteindelijk was het echter het team van Yamaha dat Rossi alsnog de kans bood om terug te keren als teamgenoot naast regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo. Het is nog altijd onduidelijk of Yamaha op dat moment nog geloofde in Rossi, of men hem wilde bedanken voor zijn verdiensten voordat hij naar Ducati vertrok, of dat hij een nieuwe kans kreeg omdat MotoGP-organisator Dorna het merk VR46 in de MotoGP wilde houden. Feit blijft echter dat de negenvoudig wereldkampioen op zijn 34e een nieuwe kans kreeg om te strijden voor de gedroomde tiende titel. De terugkeer van Rossi bij Yamaha verliep echter moeizaam in 2013 en dat lag niet alleen aan hemzelf. De MotoGP-klasse maakte namelijk kennis met Marc Marquez, het extreem grote talent uit Spanje, die direct ook succesvol bleek te zijn in de koningsklasse van de sport, nadat hij in de jaren daarvoor al de Moto3 en Moto2-titels had veroverd. Tijdens zijn eerste seizoen in de MotoGP-klasse domineerde hij niet alleen de sport, hij zorgde er ook voor dat de concurrentie zich moest aanpassen aan een nieuwe rijstijl. De tekst gaat verder onder de foto

Op zijn ranch in de prachtige heuvels in Emilia-Romagna werkte Rossi zich in de winter van 2013 een slag in de rondte en zo kwam hij in 2014 al een stuk beter voor de dag om uiteindelijk het kampioenschap als tweede te beëindigen achter Marquez. Het jaar erop schoot 'il dottore' uit de startblokken en won hij de eerste twee races van het seizoen in Qatar en Argentinië. Halverwege het seizoen won hij ook nog de TT van Assen en de GP op Silverstone en zo stond de dan 36-jarige Italiaan vanaf de eerste tot de laatste race van het seizoen aan de leiding van het kampioenschap. Een wonderbaarlijke wederopstanding van de ooit zo succesvolle coureur. Rossi zocht echter een verbaal gevecht op met Marquez tijdens de persconferentie voor aanvang van de GP in Maleisië. Die woorden resulteerden enkele dagen later in een fysiek gevecht op de baan tussen de twee kemphanen. Op het circuit van Sepang kwam Marquez door Rossi ten val en werd de Italiaan bestraft met een gridpenalty waardoor hij tijdens de laatste race van het seizoen op Valencia vanaf de 26e plek moest vertrekken. Door die straf 'verspeelde' Rossi de wereldtitel op het circuit van Valencia aan teamgenoot Lorenzo. De tekst gaat verder onder de foto

In 2016 wordt het al snel duidelijk dat Marquez wederom een maatje te groot is voor de rest van het veld en lijkt de frustratie van Rossi over de verloren titel van 2015 hem nog altijd (te)hoog te zitten. In de twee seizoenen daarna komt de Yamaha tekort maar laat de 115-voudig GP-winnaar nog altijd zien op hetzelfde niveau te zitten als teamgenoot Maverick Vinales. Dat lukt de Italiaan aan het begin van het huidige seizoen ook nog, maar vanaf de GP op Mugello is hij in een grote vormcrisis terecht gekomen. Rossi ging dit seizoen al viermaal onderuit en zijn resultaten zijn vergelijkbaar met zijn dramatische jaren bij het team van Ducati. Inmiddels is hij veertig jaar oud en moet 'Vale' met lede ogen toezien hoe ook niet fabrieksrijders als Quartararo en Morbidelli hem aftroeven met een Yamaha-machine. De tijd lijkt dan ook de eeuwige jeugd van 'The Doctor' te hebben ingehaald, al wil de succesvolle coureur daar zelf nog absoluut niets van weten. Zo zal Rossi in 2020 het seizoen aanvangen met een nieuwe crew-chief en enkele nieuwe Italiaanse data-engineers. Zij zullen volgens de immer gedreven Rossi zorgen voor de benodigde nieuwe impulsen binnen het team en daarnaast is hij vastbesloten om zijn rijstijl gedurende de winter nogmaals geschikter te maken voor de Yamaha-karakteristieken. De Italiaan rijdt nog bijna dagelijks zijn ronden op de ranch of op het circuit van Misano en liet al meerdere malen weten door te willen gaan, omdat hij geniet van het motorracen. Geruchten doen dan ook de ronde dat Rossi begin 2020 zijn contract bij Yamaha met nogmaals twee jaar zal verlengen tot en met 2022. De toekomst zal uitwijzen of dat ook daadwerkelijk het geval zal zijn. Een ding mag echter duidelijk zijn, de kans dat Rossi zijn 400e GP zal bekronen met een overwinning lijkt heel klein te zijn. Kijkend naar de historie mag Rossi echter nog niet helemaal afgeschreven worden. In 2014 reed Rossi tijdens de GP van Mugello namelijk zijn 300e Grand Prix en ook toen sprak men over een aanstaand afscheid van Rossi, vijf jaar later zijn circuitdirecteuren van over de hele wereld echter nog altijd blij dat die geruchten geen waarheid zijn geworden - de Italiaan is met afstand de grootste publiekstrekker.

Viaplay
x
Verstappen Vettel gelooft niet in Red Bull-vertrek Verstappen: "Geen redenen voor"