Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf zaken om op te letten in de tweede helft van dit F1-seizoen

Na de zomerstop zijn er nog negen van de 21 Grands Prix te gaan tot het einde van Formule 1-seizoen 2019. RacingNews365 licht vijf verhaallijnen toe die je zeker in de gaten moet houden in de tweede helft van dit jaar.

Het drama van Ferrari

Zo hoog als de verwachtingen waren van het pijlsnelle Ferrari tijdens de wintertests voorafgaand aan dit Formule 1-seizoen, zo tegenvallend zijn de resultaten na de eerste elf Grands Prix. Net als in 2014 en 2016 is er (nog) geen enkele race gewonnen - wederom heeft alleen Red Bull enkele zeges weten weg te kapen onder de neus van favoriet Mercedes. Er werd veel verwacht van het nieuwe leiderschap onder teambaas Mattia Binotto, evenals van Sebastian Vettel en vooral jong talent Charles Leclerc. Maar hoewel het seizoen amper over de helft is, stralen de drie voormannen van de Italiaanse renstal nu vooral verslagenheid uit. Als met de krachtige, maar lastig te besturen SF90 ook niet gewonnen wordt op Spa of Monza - bij uitstek circuits met lange rechte stukken - kan de groen-wit-rode blik eigenlijk definitief op 2020 worden gericht.

De regels voor 2021

Hoewel het Formule 1-reglement pas over anderhalf jaar daadwerkelijk helemaal wordt omgegooid, dringt de tijd voor duidelijkheid over de nieuwe technische en financiële afspraken die de FIA en commerciële-rechtenhouder FOM met de deelnemende partijen moeten maken. Meerdere deadlines zijn uitgesteld en tussen de verschillende belanghebbenden is nog altijd geen overeenstemming of de inzet op meer standaardonderdelen en neerwaartse druk genereren via de bodem (om inhalen te vergemakkelijken) wel de juiste richting is. Alleen over de in te voeren budgetbeperking staan de neuzen nu min of meer dezelfde kant op. Binnen twee maanden moet echter definitief duidelijk worden wat de hele nieuwe reglement omvat, zodat alle teams enigszins voldoende tijd hebben om zich op seizoen 2021 voor te bereiden. De vraag is dan ook vooral hoe hard F1-eigenaar Liberty Media en de FIA het spel richting de teams willen spelen zonder gegronde angst om bestaande deelnemers af te stoten.

De houdgreep van McLaren

McLaren mag revelatie van dit Formule 1-seizoen worden genoemd. De pijn van jarenlang tobben met een ouderwetse organisatie en het totale gebrek aan chemie met Honda lijkt bijna definitief weggeslikt. Carlos Sainz en Lando Norris vormen twee handen op één buik en leiden vrijwel consequent de 'tweede divisie' in de Formule 1, waarmee het leiderschap van Zak Brown en de recent aangetrokken Andreas Seidl z'n vruchten begint af te werpen. Zo lang het ooit zo statige Britse tean deze positieve flow weet vast te houden, zou er in de tweede helft van dit seizoen zomaar nog een podiumfinish kunnen worden meegepakt - en anders toch moet dat wel kunnen lukken in 2020. Met een bijna dubbele hoeveelheid WK-punten ten opzichte van de concurrentie mag P4 in de eindstand McLaren eigenlijk niet meer ontgaan.

De verliezers in de gevarenzone

Je zou maar een Formule 1-coureur zijn wiens achternaam met de letter G begint - Pierre Gasly, Romain Grosjean en Antonio Giovinazzi zijn zonder meer drie van de meest tegenvallende coureurs in de eerste elf races. Gasly is zelfs teruggezet naar Toro Rosso in de hoop dat Alexander Albon meer uit de tweede Red Bull kan halen dan de Fransman, terwijl Grosjean en Giovinazzi serieus moeten vrezen voor hun posities in 2020. Ook Robert Kubica staat er in dat opzicht niet al te florissant voor. Sommige teams moeten zich eveneens serieus achter de oren krabben als de nodige goede prestaties in de tweede helft van dit seizoen uitblijven. Vooral Renault, met afstand het zwakste fabrieksteam van het veld, moet echt races beter kunnen finishen dan zesde en zevende. Racing Point wordt nog tegengewerkt door een auto die met een zeer beperkt budget ontworpen is, maar zal ook consequenter in de top tien moeten finishen om momentum mee te nemen richting volgend jaar. Voor Williams begon het seizoen dramatisch, maar de laatste paar races lijkt de Britse renstal het aanvankelijk aanzienlijke gat naar de rest langzaam maar zeker te dichten.

Max Verstappen versus Lewis Hamilton

Lewis Hamilton ligt op koers om zijn zesde Formule 1-wereldtitel te veroveren. Hoewel Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas in punten nog het dichtst bij de Brit staat (250 versus 188), zijn de meeste ogen gericht op Max Verstappen (181 punten) wat betreft het dwarszitten van Hamilton. Naar eigen zeggen maakt de Nederlander dit jaar geen kans meer op de wereldtitel - al zal hij er in de praktijk alles aan doen om in elk geval nog zoveel mogelijk races te winnen. De wetenschap dat er een aantal circuits volgt waarop Verstappen en zijn Red Bull-Honda goed uit de voeten kunnen - zoals de banen in Singapore, Austin, Mexico en Sao Paolo - geeft voldoende hoop op nog een aantal sensationele gevechten richting de slotfase van dit seizoen.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje