Renault bracht dinsdagavond naar buiten dat Duncan Minto de tijdelijke opvolger zal worden van de onlangs vertrokken CEO van Renault, Luca de Meo. Daarnaast communiceerde het Franse automerk dat de verkoopcijfers in juni tegenvielen, waardoor het nu mikt op een lagere operationele winstmarge (van 7% naar 6,5%). Vervolgens opende het Renault-aandeel op woensdagochtend direct bijna 16 procent lager dan waar het dinsdag op sloot (van €41,27 naar €34,65). Gedurende de dag daalde de waarde van een aandeel nog iets verder. De koers is voorlopig even gestabiliseerd, met op het moment van schrijven een minimaal verlies.
Het is nog onduidelijk of er op korte termijn ook gevolgen zullen zijn voor het Formule 1-team van Renault. De Meo was als CEO een groot voorstander van de aanwezigheid van Alpine in de Formule 1. Hij besloot echter ook het F1-motorenproject van Renault stop te zetten, waardoor Alpine vanaf 2026 zal racen met Mercedes-motoren. Daarnaast liet Renault eerder al weten dat het de bezuinigingsmaatregelen wil gaan opvoeren, zodat het betere cijfers kan produceren in de tweede helft van dit jaar.
Over de toekomst van het team van Alpine kan op dit moment alleen nog gespeculeerd worden. Duidelijk is wel dat er verschillende partijen geïnteresseerd zouden zijn in het kopen van het Alpine F1-team. Op de paddock doen geruchten de ronde dat er zo'n 6 tot 8 kopers geïnteresseerd zouden zijn om het F1-team te kopen. De Meo liet voor zijn plotselinge vertrek weten dat Renault het F1-team absoluut niet zou gaan verkopen, maar het is onduidelijk hoe Renault en de interim CEO, Minto, hierover denken.
Het verleden heeft echter laten zien dat Renault niet bang is om uit de Formule 1 te stappen. Dat deden de Fransen namelijk al drie keer eerder als fabrieksteam en in 2026 voor de tweede keer als motorleverancier. Of de bezuinigingen binnen Renault verregaande gevolgen gaan hebben voor de toekomst van het team van Alpine, moet dus gaan blijken. Voorlopig is er echter geen concrete informatie dat er directe gevolgen zullen zijn voor het team.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!