De laatste jaren lijkt het steeds moeilijker te worden voor Formule 1-coureurs om elkaar op de baan in te halen. De huidige aerodynamische regels zorgen ervoor dat het veel tijd kost om dicht op een voorganger in de 'vuile' lucht te rijden, wat het inhalen lastiger maakt. Dit seizoen lijkt het al wat minder lastig dan vorig jaar, maar alsnog kan het stukken beter, weet ook Renault-teambaas Cyril Abiteboul. De Fransman denkt echter wel een oplossing te hebben voor het probleem. In plaats van de regels omtrent de Formule 1-bolides te veranderen, oppert hij ervoor om de huidige Formule 1-circuits juist aan te passen op de auto's. Op die manier moet het inhalen worden bevordert, zo vertelt Abiteboul tegenover Motorsport Total . In zijn beleving spelen de Formule 1-teams hier een grote rol in. "Door de circuits op de kalender op bepaalde punten aan te passen, kunnen we het inhalen bevorderen. Tegelijkertijd hoeven alle teams niet elk jaar opnieuw bakken met geld in hun bolides te investeren, omdat de regels niet meer jaarlijks hoeven worden herschreven." "Ik zou op elk circuit één of twee bochten aanpassen. Dat zou qua kosten namelijk veel efficiënter zijn en tegelijkertijd kan de sport grote sprongen vooruit maken. Een voorbeeld is het Franse Grand Prix-circuit. Voor Renault is Paul Ricard een belangrijk circuit, maar na de vorige race heeft het veel kritiek moeten verduren." "Als we door middel van computersimulaties kunnen ontdekken welke aanpassingen aan het circuit positief werken, dan kunnen we samen met de andere teams nog voordat de nieuwe regels in 2021 hun intrede doen resultaat boeken en de sport vooruit helpen", zo concludeert Abiteboul.
Meest gelezen