Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Abiteboul lacht: "Hereniging met Red Bull zou ongemakkelijk zijn"

Nu Red Bull op zoek moet naar een nieuwe motorleverancier komt Renault nadrukkelijk in beeld. Zelf snappen de Fransen dat Red Bull misschien liever niet terugkeert op het oude nest.

De samenwerking op motorgebied tussen Red Bull en Renault duurde van 2007 tot en met 2018. Nadat Red Bull in samenwerking met de Fransen de weg omhoog had ingezet werd het van 2010 tot en met 2013 vier keer op rij wereldkampioen. Het partnerschap was goud waard voor beide partijen, zeker nadat Renault als fabrieksteam niet meer aanwezig was in de sport. Toen het hybride tijdperk begon verzuurde de relatie tussen de twee partijen echter langzaam maar zeker. Renault leverde niet meer wat Red Bull wilde, de betrouwbaarheid en het vermogen viel tegen. Na veel gekibbel en moddergegooi kwam er eind 2018 na twaalf seizoenen dan uiteindelijk toch een einde aan de samenwerking tussen de twee partijen. Red Bull ging verder met Honda, maar na drie jaar zullen zij het eind 2021 voor gezien houden. Het kan er zomaar voor zorgen dat Renault terug in beeld komt bij Red Bull. Cyril Abiteboul, de teambaas van het Franse team staat open voor een nieuw hoofdstuk samen met Red Bull, al snapt hij dat het op papier misschien niet de meest logische zet is. "We hebben nog niet met Red Bull gesproken, maar we willen de regels graag volgen", zo doelt Abiteboul tegenover Autosport op het feit dat Red Bull automatisch in de armen van Renault wordt geduwd als ze geen nieuwe motorleverancier weten te vinden. "Maar er zitten meer haken en ogen aan een mogelijke samenwerking", vervolgt de Fransman. "We moeten een verzoek krijgen van de FIA en ook moet er aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Het duurt nog even voordat dat kan gebeuren, pas op zijn vroegst in de lente van 2021. Tot dan kan er nog veel gebeuren, maar als de regels het ons verplichten, dan gaan we er gewoon in mee." Gevraagd of een samenwerking met Red Bull wat raar zou worden, erkent Abiteboul dat dat inderdaad wel het geval zal zijn. "Ik denk wel dat het een beetje ongemakkelijk wordt, maar we moeten het in het belang van de sport doen. Bovendien moet er nog veel gebeuren voordat we zover zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Red Bull geen plan heeft liggen." "Ze moeten dit toch hebben zien aankomen", denkt Abiteboul. "Helmut Marko en Christian Horner zitten vol met oplossingen en plannen. Ik verwacht niet dat wij plan A zijn", grapt de voorman van Renault, die de beslissing van Honda stiekem wel al aan had zien komen. "Je houdt er altijd rekening mee. Het feit dat ze hun deelname na 2021 nog niet bevestigd hadden, terwijl het proces omtrent de nieuwe regels al zo ver gevorderd was, dat zei al veel." Alles over de onverwachte tweede plek van Max Verstappen in Rusland, de bijzondere straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"