Toen Renault zich eind 2010 als fabrieksteam terugtrok uit de sport, ging het dubben over de toekomst in de Formule 1. Enkel trouw blijven aan de Formule 1 als motorleverancier zag men niet meer zitten, omdat men dan veel te weinig inspraak had en te weinig invloed kon uitoefenen op het imago van Renault. Naast de logische optie om 'gewoon' weer als fabrieksteam terug te keren in de sport, zag men een geïntensiveerde samenwerking met Red Bull ook wel zitten: "Het zou dan echt Red Bull-Renault worden", aldus Cyril Abiteboul in gesprek met het magazine F1Racing . "We hadden dan onze financiële middelen bij elkaar kunnen voegen, om van daaruit die herstructurering vorm te geven. Red Bull wilde echter enkel en alleen investeren in het chassis, zodat ze daarmee echt konden uitblinken. Red Bull zag ons plan daarom niet zitten." Volgens Renault was dat een domme fout van Red Bull en een belangrijke reden waarom de successen sinds het begin van het nieuwe turbo-tijdperk uitbleven: "Mercedes snapte wél dat de motor doorslaggevend kon zijn, maar dat team kon ook snel schakelen omdat ze alles in huis hadden." "Die constructie hadden we met Red Bull ook kunnen hebben, maar dat idee stond Red Bull dus niet aan. Omdat wij niet enkel als motorleverancier actief wilde zijn, hebben we toen besloten met ingang van 2016 zelf als fabrieksteam terug te keren."
Meest gelezen