Kubica krijgt van werkgever Lotus Renault toestemming om deel te nemen aan de Ronde di Andora-rally, die plaatsvindt in Noord-Italië. Op de laatste dag smakt de in een Skoda rijdende Pool keihard tegen een vangrail aan – deze doorboort de bolide waarin Kubica en bijrijder Jakub Gerber zitten. Zodra Kubica uit zijn wagen is bevrijd, zien de doktoren in dat het een enorme klus wordt om de rechterarm van de coureur te redden.
In eerste instantie dringt het nieuws nog niet helemaal door in de Formule 1-wereld. Ja, Kubica is gewond, maar hij komt toch wel weer terug? Testrijder Bruno Senna moet wellicht voor een paar Grands Prix opdraven en voor zijn eigen klassering in het wereldkampioenschap is afwezigheid funest, maar de Poolse held zal toch niet al te lang weg zijn? Achteraf blijkt pas hoe ernstig de situatie van Kubica was: de populaire coureur verloor ontzettend veel bloed en daarnaast een groot gedeelte van zijn rechterarm. Dat lees je goed – hij verloor een gedeelte van zijn rechterarm. Amputatie kon ternauwernood worden vermeden, maar er was lichaamsvet uit andere delen van Kubica’s lijf nodig om de rechterarm weer een beetje vorm te geven. In de eerste maanden na het rallyongeval kan Kubica vrijwel niets met zijn vervormde ledemaat. Gedurende het seizoen 2011 krijgt de Formule 1-wereld in de gaten hoe lastig de Pool het heeft en steeds duidelijker wordt het dat hij wellicht nooit meer terugkeert achter het stuur van een F1-wagen.
Robert Kubica, 2014
Er is geen volgende stap. Ik kan nooit meer rijden in de Formule 1.
Mondjesmaat kan Kubica zijn rechterarm weer gebruiken: het revalidatieproces neemt jaren in beslag en het uitoefenen van druk blijkt lange tijd een heikel punt. De Pool krijgt in 2013 een test aangeboden door Mercedes, maar moet deze tot zijn eigen teleurstelling afslaan. “In 2013 was er een testmogelijkheid, en ik wist dat ik het wel zou kunnen. De vraag was echter: ‘what’s next?’. Er was niets ‘next’. Er is geen volgende stap. Als ik veel plezier zou beleven aan die test, zou ik mezelf in feite pijn doen want een volgende stap is onmogelijk. Ik mis de Formule 1 heel erg”, sprak Kubica een aantal jaren geleden. Dat wonderen de wereld niet uit zijn blijkt als Kubica in juni 2017 plots achter het stuur van een Renault kruipt en zodoende de eerste stap in zijn comebackproces zet. In eerste instantie moet de enkelvoudig Grand Prix-winnaar het met een oude wagen doen, tijdens de in-season test op de Hungaroring stapt hij in een actief model. De tijden schijnen volgens insiders niet tegen te vallen, Renault kiest desondanks voor een ander rijderspaar in 2018. De enige optie voor Kubica vormt het team van Williams. Dat team heeft een buidel centen nodig, maar wil de 76-voudig GP-starter wel een kans geven. Het sprookje moet echter nog een jaar wachten als Sergey Sirotkin meer centen meeneemt. Na een jaartje in de luwte door te hebben gebracht als reserverijder en tijdens een aantal vrijdagtests actief te zijn geweest, krijgt Kubica echter eindelijk het nieuws waarop naast hij zo ontzettend veel Formule 1-fans hopen: in 2019 mag hij zijn comeback maken. Nu, op woensdag 6 februari 2019, precies acht jaar na zijn rallycrash, staat Robert Kubica aan de vooravond van zijn terugkeer als voltijd Formule 1-coureur. Over twee weken mag hij zijn opwachting maken tijdens de wintertest in Barcelona, over ruim vijf weken verschijnt hij na 3045 dagen weer aan de start van een Grand Prix. De cirkel is eindelijk rond!
Meest gelezen