Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Achteraan startende Leclerc geeft Sainz en Ferrari een opdracht mee in de strijd met Verstappen

Charles Leclerc gaat de GP van Canada vanaf de laatste startrij van start. Zijn teamgenoot Carlos Sainz staat twee plekken achter polesitter Max Verstappen, dus de Ferrari-coureur hoopt dat Sainz de overwinning van de Nederlander af kan pakken.

Leclerc Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Leclerc Canada

Nadat hij in zowel Spanje als Azerbeidzjan met motorproblemen te maken kreeg, moet Charles Leclerc in Canada de race door een motorwissel achteraan het veld starten. Alleen Yuki Tsunoda staat nog achter hem, want ook hij incasseerde een gridstraf vanwege een motorwissel. Omdat de Japanner langzamer was in de kwalificatie, start hij helemaal achteraan.

Het is balen dat hij de race achteraan moet starten, maar in gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Charles dat het niet meer als een verrassing kwam. "Het was iets dat we van tevoren wisten en al vanaf de eerste vrije training waren we aan het plannen voor de race, om deze zo goed mogelijk door te komen."

"We wisten namelijk voor het weekend dat we laatste zouden starten. Ik denk dat we de keuze hebben gemaakt. Dit maakt het natuurlijk niet makkelijk, maar het was onvermijdelijk. Er was dus teleurstelling, maar ik wist dat het er aan zat te komen. Ik verwachtte het al."

Leclerc hoopt dat het klaar is met de problemen

Met nog 13 races te gaan na de GP van Canada, is het nog maar zeer de vraag of de Monegask later dit seizoen niet nog eens een straf zal moeten incasseren. Dat weet hij echter nog niet zeker. Hij hoopt in ieder geval dat de motorproblemen vanaf heden verleden tijd zijn.

"Ik weet niet of er nog meer straffen zullen volgen dit seizoen, maar het is de beste keuze die we hadden kunnen maken. Het is natuurlijk geen goede situatie om jezelf in terug te vinden, maar het is wel de juiste beslissing. Liever dit, alles in een keer wisselen, dan meerdere races op rij tien plaatsen straf krijgen voor het wisselen van een enkel motoronderdeel."

"We willen er het beste van maken op zondag. Hopelijk hebben we geen betrouwbaarheidsproblemen meer dit jaar en kunnen we ons op onszelf focussen, de Red Bulls bijhalen in het kampioenschap."

Sainz krijgt opdracht mee van teamgenoot

Aangezien het in Canada op papier relatief goed te doen is om in te halen, is de verwachting dat Leclerc nog veel terrein goed zal maken. Vanaf P19 hoopt hij de top vier te kunnen bereiken en de schade zodoende te beperken. Toch wordt dat inhalen misschien niet zo heel makkelijk. De opdracht is dan ook aan Ferrari om Leclerc te hulp te schieten.

"Ik heb geen idee hoe het af zal lopen, want het leek op vrijdag wat lastiger om in te halen dan ik in eerste instantie had gedacht, maar al met al denk ik dat we goede pace hebben. Als we het slim spelen qua strategie en wat schone lucht weten te vinden, dan kunnen we terugkomen tot de vierde plek. Dat is het doel en ik ga alles geven!"

Een GP-zege voor Leclerc in Canada lijkt een utopie. Dan maar zijn teamgenoot Sainz. Zijn opdracht is ook duidelijk: Verstappen verslaan. "Als ik niet kan winnen, dan hoop ik natuurlijk dat Carlos er met de overwinning vandoor gaat. Dat zou mooi zijn voor hem. Hij is al het hele weekend competitief en het zal heel spannend worden met Max. Hopelijk kan ik met behulp van een late safety car en wat geluk ook meedoen met het gevecht, maar dat is natuurlijk best optimistisch van me."

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez