Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Achtergrond: Christian Horner, op weg naar vijftiende Formule 1-seizoen

Eén van de meest bekende namen in de Formule 1, zeker vanuit Nederlands oogpunt, is Christian Horner. De 45-jarige Britse teambaas van Red Bull Racing gaat ondanks zijn – voor een beleidsbepaler in de Formule 1 zeker – relatief jonge leeftijd al zijn vijftiende seizoen als voorman tegemoet. In de veertien voorbije seizoenen heeft Horner zich onderscheiden als een van de bepalende figuren in de koningsklasse.

Tot Horner 25 jaar oud is, begeert hij een zitje in de Formule 1 – als rijder. De Brit komt bijzonder dichtbij doordat hij in 1997 en ’98 zijn kunsten vertoont in de Formule 3000, de voorloper van wat tegenwoordig door het leven gaat als de Formule 2. Om in die klasse te rijden richt Horner zijn eigen team op: Arden Motorsport. Als het hem duidelijk wordt dat hij niet over de rijvaardigheden beschikt die van een F1-rijder worden vereist, verkast Horner naar de andere kant van de pitmuur. Nadat Horner in die twee F3000-seizoen precies één puntje weet te scoren, legt hij zich toe op het dagelijkse wel en wee van Arden. In 1999 verschijnt Horner naast zijn vader Garry aan de managementzijde van de renstal. Slechts een paar seizoenen heeft Horner nodig om van Arden een winnende machine te maken. Tomas Enge grijpt door eigen schuld net naast de titel van 2002, waar Björn Wirdheim en Vitantonio Liuzzi de Britse equipe in respectievelijk 2003 en 2004 kampioen maken van de laatste opstapklasse richting de F1.

Dit is inderdaad wie je denkt dat het is. Jaar: 2003 Horner is opgevallen bij Dr. Helmut Marko, een rivaliserende teambaas in de F3000. Uiteindelijk komt het tot een punt dat Marko en diens zakenpartner Dietrich Mateschitz, oprichter en eigenaar van Red Bull, de Brit om zijn diensten vragen. Horner moet het nieuwe Red Bull Racing gaan leiden als het in 2005 debuteert in de Formule 1. Ondanks slechts 31 jaar oud te zijn en niet verder te komen dan zes seizoenen als teambaas van een F3000-stal, krijgt Horner het vertrouwen van het ervaren Oostenrijkse duo. Waar Red Bull Racing in de beginjaren vooral bekend staat als een feestend team, en de resultaten prima maar niet overweldigend te noemen zijn, begint de grote klim naar de top als ontwerper Adrian Newey wordt aangetrokken. Horner vormt samen met Marko en Newey een ijzersterke drie-eenheid, dat aangevuld door Sebastian Vettel een niet te stoppen kwartet wordt. In 2009 boekt Red Bull na in voorgaande jaren enkele podiums te hebben gescoord dankzij Vettel haar eerste zege. De grote successen van Horner en co. volgen in de jaren 2010-2013. Red Bull Racing ontpopt zich tot een dominante factor in de Formule 1 en Horner is de vaandeldrager van het succesverhaal. De Brit heeft, zeker in 2010, echter te maken met een lichtontvlambare rijderscombinatie. Mark Webber wil evenals Vettel maar wat graag wereldkampioen worden en waar de Duitser als het wonderkind wordt gezien, is de Australiër in 2007 min of meer opgedrongen door motorleverancier Renault.

Mark Webber en Sebastian Vettel raakten meermaals met elkaar in de slag Ondanks enkele ups en downs weet Horner de boel min of meer bij elkaar te houden, wat Red Bull Racing vier wereldtitels bij zowel de rijders als de constructeurs oplevert. Zijn jonge leeftijd staat Horner allerminst in de weg, op jacht naar de kampioenschappen. Op slechts 40-jarige leeftijd mag de Brit zich al één van de meest succesvolle teambazen uit de geschiedenis van de Formule 1 noemen. Naast succes op de baan heeft de Brit het er ook naast. De beschaafde Horner valt op vanwege zijn charmante verschijning en gevoel voor humor. Na een gestrand huwelijk strikt de Red Bull-baas voormalig Spice Girl Geri Halliwell, met wie hij inmiddels is getrouwd. Televisiezenders grijpen graag hun kans als Horner na een sessie van de pitstraat naar de paddock wandelt: de Brit is altijd goed voor een paar sterke quotes en zegt bovendien meer dan eens waar het op staat, al zij het vrijwel altijd met een beschaafde Britse ondertoon. Sinds zijn entree in 2005 is Horner uitgegroeid tot een van de bekende Formule 1-gezichten en nadat Max Verstappen in mei 2016 vanuit Toro Rosso werd gepromoveerd tot Red Bull Racing-rijder is de Brit bovendien een belangrijk persoon geworden voor de Nederlandse Formule 1-liefhebber. Aangezien Verstappen tot en met het einde van 2020 onder contract ligt, zal Horner nog wel even die importantie behouden voor het Nederlandse publiek. Met behulp van de Honda-motor, waarover Red Bull Racing vanaf volgend jaar beschikt, wil Horner nieuwe titels aan zijn toch al zo indrukwekkende erelijst toevoegen. Wordt 2019 voor Horner, Red Bull Racing en haar rijders een jaar om nooit te vergeten?

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"