Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Afschaffen brandstoflimiet komt Formule 1-teams duur te staan

Volgend jaar is er geen brandstoflimiet in de Formule 1 meer van toepassing. Hoewel het effect tijdens de race nagenoeg gering zal zijn, moeten de auto's er wel op aangepast worden en daar hangt een aardig prijskaartje aan.

Sinds 2017 mogen de teams in de race een maximum van 105 kilo aan brandstof verbranden. Vanaf 2019 wordt die regel opgeheven en mogen de teams zoveel brandstof verbranden als ze willen. Dat klinkt natuurlijk prachtig na jaren waarin coureurs brandstof moesten sparen, maar het is maar zeer de vraag of teams werkelijk zoveel meer brandstof mee willen nemen. Meer brandstof betekent een zwaardere auto en dus langzamere rondetijden.

Het is naar alle waarschijnlijkheid op slechts een paar circuits rendabel om meer dan 105 kilogram aan benzine aan boord mee te nemen. Maar voor die enkele races moet wel de hele monocoque (veiligheidscel) worden aangeapst, omdat de brandstoftank daarin verwerkt zit. Kostenplaatje voor die wijzigingen: 250.000 euro, aldus Motorsport-Magazin.com Het zijn kosten waar het noodlijdende Force India bijvoorbeeld niet op gerekend had. Het team wilde de monocoque van dit jaar één op één kopiëren naar de auto van volgend jaar om maar vooral die kosten te drukken, maar komt dus van een koude kermis thuis.

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami