Ross Brawn, de voormalige Managing Director van de Formule 1, is trots op wat hij heeft bereikt in de jaren dat hij voor de koningsklasse van de autosport werkte. Eerder maakte Brown bekend de Formule 1-deur definitief achter zich te sluiten en met pensioen te gaan . Brawn heeft voor verschillende F1-teams veel betekend, waaronder Ferrari en Brawn GP, maar ook voor de Formule 1 waarin hij de afgelopen 6 jaar actief was als topman van de organisatie. Zijn doel was simpel: het racen verbeteren. Hij is blij dit te hebben kunnen bewerkstellingen. "Vanuit mijn perspectief was het mooie het close racen, het betere entertainment, de grotere hartslag die we allemaal zo vaak voelden tijdens races. Dat we dit jaar veel betere races zagen, was voor mij een echte beloning", laat Brawn weten. "Ik ben blij met waar we staan. Ik denk dat er in de afgelopen zes jaar, sinds ik bij het managementteam ben gekomen, veel is veranderd en daar ben ik blij om. F1 is vandaag de dag sterker dan ooit tevoren." "Ik werd door Liberty benaderd als iemand met F1-ervaring, iets wat ze in het begin nodig hadden. Ik was geïnteresseerd, maar alleen als we de ontwikkeling van de sport vanuit een ander perspectief konden benaderen: hoe kunnen we het racen verbeteren? Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. We hebben een geweldig team gebouwd en ik ben echt blij met wat we hebben bereikt. We hebben F1 een nieuwe richting in gestuurd."
Brawn: "Dat gaf me een enorme kick"
Samen met het team van de Formule 1 heeft Brawn verschillende dingen geïmplementeerd om het racen te verbeteren. Eén daarvan is de invoering van de budgetcap die ervoor moest zorgen dat de teams met minder budget betere kansen kreeg en dus het racen werd bevorderd. Brawn erkent dat er nog wat kinderziektes in het systeem zitten, maar ziet het als een grote stap. "Ik denk dat de budgetcap een belangrijke stap is voor Formule 1. Er moeten nog wat foutjes worden weggewerkt, maar gezien de complexiteit van de invoering van een dergelijk systeem is het fantastisch wat het team van de Formule 1 en de FIA hebben bereikt sinds de invoering vorig jaar." De grootste verandering onder Brawn's leiderschap was nog wel het nieuwe pakket reglementen voor 2022. Hierdoor produceren de F1-bolides minder vuile lucht en kan er beter gevolgd en ingehaald worden. "Het gaf me een enorme kick toen ik de 2022-bolides voor het eerst zag en er twee of drie auto's met elkaar raceten", vertelt Brawn. "Dat hadden we nog niet vaak gezien. Nu kun je zonder problemen meerdere ronden hard achter een andere auto rijden."
Meest gelezen