Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Franz Tost

Afzwaaiende Tost kijkt trots terug op 'Newey-bolide': "Een groot succes voor Toro Rosso"

Franz Tost zwaaide achttien jaar met de scepter bij AlphaTauri, wat vroeger Toro Rosso heette. Dat tijdperk is nu ten einde gekomen. Tost blikt in een exclusief interview met RacingNews365 terug op zijn persoonlijke hoogtepunten.

Vettel Italy 2008
Interview
Naar nieuwsoverzicht © xpb.cc

Franz Tost hoort in het rijtje van succesvolle teambazen thuis, vooral vanwege zijn bijdrage aan de ontwikkeling van gedenkwaardige Formule 1-coureurs. De Oostenrijker had in zijn tijd bij Toro Rosso/AlphaTauri onder andere Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo én uiteraard Max Verstappen onder zijn hoede en zou hen op weg helpen naar de top van de koningsklasse. Verstappen sprak vaker lovende woorden uit over zijn voormalige teambaas.

De 67-jarige Tost stond uiteindelijk achttien jaar aan het roer en beleefde in die periode veel hoogte- en dieptepunten. In een exclusief interview met RacingNews365 haalt Tost herinneringen op. Het begint bij 2008, het jaar waarin Vettel zeer verrassend de verregende Grand Prix van Italië op zijn naam wist te schrijven. Tost is trots, maar blijft, zoals altijd, ook kritisch.

"In 2008 wonnen we in Monza en aan de ene kant was dat een groot succes voor het team", begint Tost zijn verhaal. "Aan de andere kant - iedere medaille heeft twee kanten - veroorzaakte het heel wat problemen, want de teams en de FIA besloten om de regels te veranderen. Wij hadden in de verste verte niet de beschikking over de infrastructuur om een eigen auto te designen. De auto waarmee we in Monza wonnen, was een 'Adrian Newey-auto'. Het enige verschil was dat wij een Ferrari-motor hadden en Red Bull een Renault-motor."

"Hadden twee oude gebouwen om een auto te produceren"

Tost legt uit welke impact de nieuwe reglementen hadden. "Voor 2009 hadden we twee oude gebouwen om een auto te produceren en moesten we een aerodynamica-afdeling, inkoopafdeling, productie-afdeling en afdeling voor kwaliteitscontrole opzetten. Dat kostte veel tijd en moeite en het was uiteraard een uitdagende periode."

Het zou zich toch uitbetalen, want Toro Rosso werd een stabiele factor in de Formule 1. Voor het tweede hoogtepunt van Tost moeten we toch een eindje vooruit in de tijd, naar 2018, het eerste jaar met Honda-motoren. "Dat was het volgende hoogtepunt. Op dat moment kregen we een contract met Honda en dat was zeer spannend. Ik kan me herinneren dat de mensen van McLaren naar me toe kwamen en zeiden: 'Jij moet wel knettergek zijn, wat wil je met Honda?' Ik zei: 'klopt, jullie zijn nergens met Honda, maar laten we het er over vijf jaar nog eens over hebben'. Uiteindelijk heeft het me niet eens vijf jaar gekost, want het was eerder duidelijk."

Tost had een bijzonder verzoek voor Honda. "2018 was een lastig jaar, want ik vroeg Honda om iedere race een update mee te brengen, zodat we de motor snel zouden ontwikkelen. Dat deden ze, al moesten we haast elke race achteraan starten (door de gridstraffen, red.). Maar het was het waard, want Red Bull tekende een contract met Honda voor 2019. De afloop is welbekend en het leverde ons ook successen op. In 2019 eindigde Danill Kvyat bijvoorbeeld als derde in Duitsland en Pierre Gasly als tweede in Brazilië."

"2020 was een nieuwe mijlpaal voor het team. We kregen een nieuwe naam: Scuderia AlphaTauri, een modemerk dat was opgericht door Dietrich Mateschitz. Hij wilde het merk op die manier promoten en het was een heel succesvol jaar met de zege van Gasly in Monza, net als 2021", sluit Tost af.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"