In aanloop naar het nieuwe Formule 1-seizoen veranderde er weinig aan de motorregels. Er kwam een nieuwe brandstof, waardoor de motorleveranciers wat performance terug moesten winnen. Tegelijkertijd zijn de motoren per 1 maart 2022 bevroren en kan er niet meer ontwikkeld worden. Alleen het elektrische deel kan nog tot en met 1 september eenmalig worden geüpgraded. Ondanks dat de regels nauwelijks veranderden, kwamen alle vier de leveranciers met een sterk veranderde motor, om zo in een zo goed mogelijke uitgangspositie het nieuwe F1-tijdperk in te gaan. Na de eerste race lijkt het Mercedes te zijn dat het zwakst het nieuwe tijdperk is ingegaan. Kijkend naar de topsnelheden tijdens de race, zien we de door Mercedes aangedreven coureurs onderaan bungelen. Kijkend naar de topsnelheden op de rechte stukken tijdens de kwalificatie, waar iedereen DRS kon gebruiken, staan de door Mercedes-power aangedreven coureurs onderaan. Zowel als we kijken naar de snelheden op de finishlijn als de snelheden bij de speed trap aan het einde van het rechte stuk. Kijkend naar de verschillen tussen de twee meetpunten, wordt duidelijk dat de acceleratie bij de Mercedes-mannen het minste is. Perez en Verstappen staan in beide lijstjes samen bovenaan, gevolgd door de Renault-motoren.
Teambaas merkt het verschil met de andere motoren
Er zijn natuurlijk nog meer factoren die meespelen als we de lijstjes bekijken. Bijvoorbeeld de downforcelevels en de hoeveelheid drag, maar als we enkele coureurs en teambazen vragen naar de Mercedes-motor, wordt duidelijk dat men niet bepaald tevreden is. Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, ziet dat Mercedes qua vermogen op achterstand staat van de rest. "We hadden al heel snel door dat de Ferrari-motoren beter waren. We zien dat Mercedes het derde team is, dus het is wel mogelijk om met deze krachtbron goed werk te verrichten. Het klopt wat je zegt, de concurrentie heeft een grotere stap gemaakt en dat gat moet worden gedicht. Voor dat we teveel in de details gaan kijken, moeten we onze eigen problemen echter oplossen, want het fabrieksteam ligt ver voor op ons."
Coureurs merken het ook
Daarnaast merken ook de coureurs met Mercedes-motoren achterin dat het fabrieksteam wat werk aan de winkel heeft als het aankomt op de krachtbron. Hulkenberg, die stijf achteraan reed, had het niet makkelijk in Bahrein. De motor hielp daar niet aan mee. "Het was een neerwaartse spiraal. Als je op een ronde wordt gezet, dan raak je van de regen in de drup. Het was wat het was." "Vanaf het begin van de race lukte het niet om mensen bij te halen op de rechte stukken, zelfs niet met DRS. We leken minder snelheid te hebben op de rechte stukken, dat is me opgevallen", aldus de Duitser, die bijval krijgt van Lando Norris. De McLaren-bolide van de Brit was niet om over naar huis te schrijven, maar vertelt dat de Mercedes-motor niet per se een lichtpuntje was. "De motor hielp niet en we komen vergeleken met de rest te kort op dat gebied. De betrouwbaarheid is goed, dat is positief. Maar goed, Mercedes zelf is als derde en vierde gefinisht, dus eigenlijk mogen we er niet over klagen", aldus Norris.
Wolff vindt het te vroeg om te oordelen
Bij Mercedes zelf wil men, logischerwijs, nog niet de alarmbellen rinkelen. Volgens teambaas Toto Wolff en coureur George Russell zijn er andere factoren die zorgen voor de verschillen met Ferrari, Honda en Renault. "We moeten eerst analyseren hoeveel last we van drag hadden voordat we oordelen of we vermogen te kort komen. Volgens mij zit er weinig verschil tussen de motoren van de verschillende leveranciers", meent Wolff. Wel erkent hij dat vooral de krachtbron van Italiaanse makelij dit jaar erg sterk is. "Het is duidelijk dat Ferrari een grote stap heeft gezet vergeleken met vorig jaar. Toen waren ze niet bepaald competitief, maar als we kijken naar de data van nu lijkt het erop dat ze iedereen op motorisch vlak hebben verslagen." George Russell wil het tekort aan topsnelheid het ook niet aan de motor wijten. "Ik wil niet zeggen dat het de motor is. Er zijn meerdere factoren die er aan bijdragen. We hebben veel last van drag en we stuiteren veel. Daardoor word je langzamer." "Onze achterstand (op Red Bull en Ferrari, red.) ontstaat voor de helft op de rechte stukken en de andere helft ontstaat in de bochten. Er is hoop en we geloven dat we onze problemen op kunnen lossen, maar of het volgend weekend opgelost is of pas in de zomer, wie weet..."
Meest gelezen