Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

'Alarmerende bevindingen in de simulator, regels 2026 moeten op de schop'

Een van de belangrijkste pijlers in de aankomende reglementswijziging van 2026 is de invoering van actieve aerodynamica. Aangezien de teams pas vanaf 2025 mogen gaan bouwen aan de auto van 2026, wordt er voorlopig voornamelijk met simulaties gewerkt. Die zouden nu tot alarmerende bevindingen hebben geleid.

Audi showcar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Audi

Het is een bekend verhaal. In 2026 gaat de Formule 1 flink op de schop qua reglementen. De grootste pijler binnen die wijzigingen zijn de introductie van nieuwe hybridemotoren met een evenredige verdeling tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Om de teams tegemoet te komen en de prestaties van de auto's te verbeteren zullen de nieuwe auto's vanaf 2026 de beschikking hebben over actieve aerodynamica.

In de praktijk zou dit als volgt moeten werken. De vleugels van de auto's kunnen in de bochten in een bepaalde configuratie komen, zodat er meer grip ontstaat. Op de rechte stukken moeten ze dan vervolgens doorschakelen naar een andere configuratie met minder weerstand, zodat de topsnelheid verhoogd kan worden. Eén van de mogelijkheden die werd onderzocht was om alleen de achtervleugel van deze techniek te voorzien. Dit om de samenwerking met DRS makkelijker te maken en het zou voor de teams de minst ingewikkelde oplossing zijn.

Deze techniek is uitgebreid getest in de simulatoren met een basismodel van de auto's van 2026. Volgens motorsport.com zijn uit deze simulaties enkele verontrustende kenmerken naar voren gekomen.

Onbestuurbaar

Volgens bronnen bleek namelijk dat de auto, met de achtervleugel ingesteld op de laagste configuratie qua luchtweerstand en de motor draaiend op vol vermogen, bijna onbestuurbaar werd. Hierbij zouden meerdere voorbeelden zijn van coureurs die tijdens de acceleratie op het rechte stuk plotseling spinde of niet in staat waren om de flauwste bochten te nemen zonder de achterkant te verliezen. Dit alles werd veroorzaakt door een verschuiving van de aerodynamische balans die naar schatting drie keer zo groot was in vergelijking met de huidige generatie auto's, inclusief een actieve DRS.

Eén insider ging zelfs een stapje verder en suggereerde dat, om de auto's onder controle te houden, er zó conservatief gereden moest worden dat de rondetijden zelfs langzamer waren dan de hedendaagse Formule 2-bolides. Wat wel duidelijk is geworden, is dat vertegenwoordigers van de FIA onlangs bezoeken hebben gebracht aan de fabrieken van verschillende teams, om een beter beeld te krijgen van wat er aan de hand is en wat ze kunnen leren van de bevindingen uit de simulatoren.

Een van de conclusies die zou zijn getrokken is dat het plan voor beweegbare aerodynamica niet gaat werken als het alleen over de configuratie van de achtervleugel gaat. In plaats daarvan zou de FIA hebben besloten dat binnen dit plan niet alleen de achtervleugel, maar ook de voorvleugel moet worden opgenomen. Door ervoor te zorgen dat de twee vleugels samenwerken, zou dit de aerodynamica beter in balans moeten brengen en de problemen in de simulator doen verminderen.

Een van de eerste critici van de nieuwe reglementen was Christian Horner. Hij reageert tegenover Motorsport.com: "Ik denk dat er een goede vooruitgang is geboekt. De FIA heeft een deel van de feedback overgenomen en er zijn enkele wijzigingen aangebracht. We wachten nu op de chassisregels, die een fundamenteel onderdeel zullen vormen van het totale pakket voor 2026 en hoe die gaat samenwerken met de krachtbron."

"Als de regels klaar zijn, zullen we ongetwijfeld ontdekken welke problemen er zijn, maar dat is niet anders dan bij andere wijzingen in de regelgeving", sluit Horner af.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen maakt zich geen zorgen: "Dit zegt niks voor Monaco"