Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alexander Albon

Albon en Williams hebben stoute plannen: "Werken al sinds april aan de nieuwe auto"

Alex Albon keerde in 2022 bij Williams terug in de Formule 1 en laat daar al bijna twee seizoenen zien uit welk hout hij gesneden is. De Thais-Britse coureur weet optimaal te presteren in zijn blauwe bolide en is druk bezig om het team terug naar de top te brengen.

Albon Singapore
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1-carrière van Alex Albon is er voorlopig één van ups en downs. De coureur was onderdeel van de Red Bull-familie en maakte in 2019 zijn debuut bij Toro Rosso. Ongeveer een half jaar later werd Albon, die meteen een sterke indruk achterliet, al gepromoveerd naar de hoofdmacht om de matig presterende Pierre Gasly te vervangen. Bij Red Bull reed de nu 27-jarige Thai anderhalf jaar naast Max Verstappen, die hem op dat moment steevast versloeg. Red Bull had genoeg gezien en besloot Albon te passeren, waardoor hij een jaartje uit de Formule 1 verdween en reservecoureur werd.

Eind 2021 maakte Williams bekend dat zij Albon als vervanger van George Russell hadden binnengehaald. Het team zat na een paar loodzware jaren in de lift en hoopte die lijn met Albon door te trekken. Tot nu toe blijkt het een goede match te zijn. Albon heeft een kunst van het verdedigen gemaakt, laat mooie resultaten noteren en heeft in 2023 tot nu toe alle punten voor Williams binnengehaald. De Thais-Britse coureur vertelt in een exclusief interview met RacingNews365 dat hij en het team volgend jaar een nieuwe stap willen gaan zetten.

"Ik werk al sinds april aan de auto van volgend jaar", vertelt Albon. "Dat bestaat grotendeels uit simulatorwerk om de constante balansproblemen op te lossen. Daar heeft het team al vier of vijf jaar last van, dus we hebben daar ons focuspunt van gemaakt. Het is niet zo dat ik volledig betrokken ben bij de verschillende updates, maar ik geef uiteraard wel feedback over de auto. Zo weten we welke aspecten we moeten verbeteren."

Albon benadrukt bewust dat de updates in 2023 een kleine stap in de goede richting zijn. "Het is niet zo dat we veel problemen van de huidige auto hebben opgelost. De updates leveren alleen meer downforce op. Kijk ook naar wat Lando Norris en Oscar Piastri over de verbeterde McLaren hebben gezegd. Zij spreken niet over een balanstoename, alleen dat ze iets meer downforce hebben. Natuurlijk heeft McLaren een grote stap gezet, maar dat uit zich niet in het rijgedrag van de auto."

Het interview gaat verder onder de foto.

			© XPBimages
	© XPBimages

"De huidige updates leveren alleen meer downforce op"

Tussen 2021 en 2022 werd er een nieuwe generatie auto's geïntroduceerd. Albon heeft wel een antwoord op de vraag hoe het dan kan dat Williams nog steeds dezelfde balansproblemen ervaart. "Dat ligt aan het DNA van de auto en de teams. De filosofieën zijn volledig geïntegreerd. In die zin is de Formule 1 ook een unieke wereld, want de reglementen kunnen wel enorm veranderen. Ik kan me herinneren dat mijn voormalige teamgenoot Nicholas Latifi ooit zei dat hij, ondanks de reglementswijzigingen tussen 2021 en 2022, dezelfde sterktes en zwaktes aan de auto kon aanwijzen. Daarom is het ook zo lastig om zaken op lange termijn aan te passen."

Aan de motivatie van het team ligt het in ieder geval niet, zo stelt Albon. "Dat we vroeg aan de auto van volgend jaar zijn begonnen, laat de ambitie van het team zien. We weten wat we moeten verbeteren en zijn ons ervan bewust dat updates in een seizoen ons daar niet specifiek gaan brengen. Ik denk dat de prestatie van Aston Martin een mooi voorbeeld is. Zij hebben vorig jaar een buffer ingebouwd om de auto echt te verbeteren. Wij moeten ook meer aan de lange termijn gaan denken. We hebben in Canada een grote update meegebracht, maar dat was tevens ook de enige van dit seizoen."

"Uiteindelijk willen wij als vierde, niet als zevende of achtste eindigen in het constructeurskampioenschap", zet Albon zijn woorden kracht bij. "Dat vereist een flinke stap voorwaarts. Het sluit aan bij het werk en de tijd wat Aston Martin en McLaren in hun ontwikkeling hebben gestopt. Ik denk dat McLaren tussen de wintertests en de grote update in Silverstone weinig aan de auto heeft veranderd, maar toen ze het eenmaal deden, volgden de resultaten meteen. Ik vind dat interessante ontwikkelingen."

Ook interessant:

Verstappen heeft van niemand iets te duchten in jacht op unieke mijlpaal

Verstappen kan in Austin zijn vijftigste Grand Prix-zege boeken en zo een unieke mijlpaal behalen! In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Coronel, Dimmers en Mosterdijk vooruit op de GP van de Verenigde Staten. Uiteraard passeren er nog meer onderwerpen de revue. Is Perez de juiste optie voor 2024, waarom onderzoekt de FIA opnieuw een overtreding van Hamilton en gaat Haas om punten strijden?

Beluister de podcast hieronder!

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Red Bull-oogappel zet reuzenstap richting Formule 1