Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alexander Albon

Albon stipt groot aandachtspunt voor Williams aan

Williams is nog altijd druk in de weer met het zoeken naar verbeteringen op de lange termijn, waar een volledige herstructurering aan ten grondslag zal liggen. Alexander Albon licht in een exclusief interview met RacingNews365 toe waar de Britse renstal zich in de 'conceptfase' van dit plan vooral op richt.

Albon Bahrain 2024
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Williams zit inmiddels middenin de fundamentele hervorming die teambaas James Vowles sinds zijn komst in 2023 in gang heeft gezet. De legendarische Britse renstal was de afgelopen jaren slechts een glimp van wat het ooit is geweest, maar de komst van Vowles zou het keerpunt moeten worden voor Williams. 

Het doel? Terug naar de top, om daar weer mee te vechten in de strijd om de overwinningen en hopelijk zelfs titels. Vowles heeft echter voldoende ervaring in de Formule 1 om te weten dat zo'n verandering niet van de ene op de andere dag gerealiseerd kan worden en dus bagatelliseert de Brit de zaken vooralsnog. Terwijl de faciliteiten verbeterd worden en het team verder uitgebreid wordt met nieuwe mensen, heeft Vowles inmiddels ook een prachtig rijdersduo in de startblokken staan voor 2025 met Alexander Albon en Carlos Sainz.

Albon zit inmiddels in zijn derde seizoen bij de Britse renstal en merkt dat er in 2023 al sprake was van een serieuze verandering, maar benadrukt in een exclusief interview met RacingNews365 dat hij zich aansluit bij de plannen van zijn teambaas. "We zitten nog steeds in de conceptfase als je het mij vraagt. We proberen nog steeds te begrijpen op welke vlakken onze auto nog beperkingen heeft en waar wij als team nog niet goed genoeg naar hebben gekeken."

"Dat is vooral waar ik me op richt. Ik houd me niet zo bezig met het feit dat we op een bepaalde positie moeten finishen, want we richten ons eerst op een soort algemeen overzicht van de auto en hoe alles in elkaar zit. Daar moeten we aan werken in aanloop naar 2025, want we moeten de basisprincipes van onze auto eerst op orde zien te krijgen. Op sommige circuits worstelen we nog met allerlei zaken, maar we willen zeker weten dat we bij de introductie van de nieuwe reglementen een goed beeld hebben van onze sterke punten en tekortkomingen."

Fundamentele problemen

Williams staat na veertien races op de negende plek in het constructeurskampioenschap. Dat is ongetwijfeld niet de positie die ze bij het ingaan van de zomerstop graag hadden gezien. Volgens Albon ligt de focus van het team vooralsnog op het verbeteren van fundamentele problemen van de auto. 

"Moeten we juist letten op alle gevoelige kanten van de auto, of kunnen we beter voor een andere aanpak kiezen? Het gaat nu vooral om dat soort kleine dingen. We willen de jaren tot de verandering van de reglementen gebruiken om ervoor te zorgen dat onze basis in ieder geval goed is. Ik denk dat Pat (Fry, Chief Technical Officer van Williams, red.) het er eerder al over had: hoeveel tijd hebben we om de auto te verbeteren? En hoeveel tijd hebben de mensen van de aerodynamica-afdeling om de auto te ontwikkelen in de windtunnel?"

"Dat soort dingen zullen allemaal een grote rol spelen in de ontwikkeling van onze auto. Sommige zaken hebben een grotere invloed dan andere, vooral op de balans van de auto, maar er zijn ook zeker zaken die een minder grote invloed hebben."

Ook interessant:

Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer

Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking! Newey tekent nieuw F1-contract en wordt aandeelhouder