Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alexander Albon

Albon stipt 'grote veranderingen' aan in Williams-omslag

Williams heeft aan aantal lastige jaren achter de rug, maar Alex Albon is ervan overtuigd dat het team de weg omhoog weer heeft gevonden. De Williams-coureur gaat in op de kwestie in een exclusief interview met RacingNews365.

Albon Canada
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Williams was jarenlang een van de grote teams in de koningsklasse van de autosport, maar daar is de afgelopen tijd weinig meer van te merken. Het team uit Grove was in 2017 voor het laatst in de top vijf van het constructeurskampioenschap te vinden, terwijl Williams in 2015 voor het laatst op het podium stond bij de constructeurs. Het laatste constructeurskampioenschap dateert alweer van 1997.

De laatste jaren stonden vooral in het teken van overleven en punten sprokkelen voor Williams. Alex Albon, die sinds 2022 voor het team uit Grove rijdt, ziet echter een verandering. Wat kan het team meenemen uit 2024 om volgend jaar goed voor de dag te komen?

Albon laat zijn licht erop schijnen in een exclusief interview met RacingNews365. "Conceptueel hebben we goed werk geleverd door het DNA van de auto te veranderen. Ik weet realistisch gezien dat onze auto vorig jaar (2023) wispelturig was en dat we goede en slechte prestaties afwisselden. Dit jaar (2024) zijn we heel gemiddeld in de speed traps. We zijn niet geweldig op het ene circuit en dan weer slecht op het andere. We zijn in veel opzichten, helaas, constant gemiddeld, maar dat is wat je moet zijn."

"Je kunt geen topteam in het middenveld zijn, of de ambitie te hebben om een topteam te zijn, en dat je dan deze schommelingen hebt. Je moet veelzijdig zijn en ik denk dat we daarin beter zijn geworden, dus dat is positief. We hebben veel aandacht besteed aan de balans in de lagesnelheidsbochten. Zelfs vandaag de dag zijn we nog redelijk tevreden over deze balans: in Monaco, Mexico en zelfs in bocht 6 en 7 in Qatar, waren we competitief", zo vertelt de Williams-coureur.

Fabriek

"Ik denk niet dat we het hebben overdreven, maar we hebben ons op iets gericht en dat hebben we bereikt, dus dat is goed. Het is niet zo dat we ons hebben gefocust op een deel van de auto dat we moesten fiksen en dat we dat niet voor elkaar kregen, dus dat is ook positief", waarna Albon de switch maakt naar de veranderingen in de fabriek.

"Het andere gaat over het werk dat in de fabriek is gedaan. Er zijn nu grote veranderingen in de fabriek. Als je denkt aan hoe de auto wordt gebouwd en het hele beroemde gedoe rond een Excel-sheet en wat al niet meer, dat is allemaal verdwenen. We zijn veel actueler en up-to-date dan voorheen. Het is een leerproces en we leren nog steeds. Het is nog maar twaalf maanden geleden dat we alle systemen rond het team hebben veranderd."

Albon vervolgt: "In veel opzichten ben ik, op een vreemde manier, rustig, omdat ik weet dat de dingen die we dit jaar hebben gedaan, misschien wel optimaal voor het jaar zelf waren, maar ze zijn niet perfect geweest. Het zou misschien wel goed zijn gegaan als we voor een korte periode bij onze oude gewoonten waren gebleven. Maar om te weten dat alles voor de toekomst de goede kant op gaat, geeft me wat rust en de geruststelling dat we op de goede weg zijn."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Nederlander verliest zege in 24 uur van Daytona na hartverscheurende zware straf