Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alexander Albon

Albon verschilt van mening met McLaren na roep om regelwijziging

McLaren-teambaas Andrea Stella riep op om de straffen rond slijtage van de vloerplank te veranderen. Alex Albon is het daar niet mee eens.

Vowles Albon Qatar Thu
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De diskwalificatie van McLaren in Las Vegas houdt de gemoederen bezig in Qatar. Dat heeft vooral te maken met uitspraken van teambaas Andrea Stella, die hintte op regelwijzigingen rond de slijtage van de vloerplank. Nu volgt er altijd een diskwalificatie na een overtreding, ook als de FIA vaststelt dat een team niet bewust de regels heeft geschonden.

Maar moet die feitelijke regel wel op de schop, of moet dat zo blijven? Williams-coureur Alex Albon is het totaal niet eens met Stella als hij de vraag krijgt voorgeschoteld op de mediadag in Qatar. Volgens hem leidt het tot een voordeel als je de auto lager kunt afstellen.

"Ik ben het er niet mee eens", vertelt Albon tegenover onder meer RacingNews365. "We moeten allemaal rekening houden met limieten. Er zit veel rondetijd in deze auto's wanneer je ook maar een millimeter lager rijdt. Natuurlijk, iedereen maakt fouten en dat begrijp ik. Maar deze auto's zijn tegenwoordig ongelooflijk: we stellen de rijhoogte zelfs af op basis van welke wind we verwachten op de racedag."

Heel lastig reglement

Albon legt uit wat hij bedoelt. "Krijg je bijvoorbeeld tegenwind op het rechte stuk, dan verandert dat je rijhoogte volledig voor het hele weekend. Een paar punten meer downforce door de tegenwind duwt de auto veel lager. Dan krijg je porpoising, en moet je weer aanpassingen doen om dat te beheersen."

De Williams-coureur is het dus niet eens met Stella, maar snapt hoe moeilijk het is. "Ik denk dat dit reglement echt lastig is. Zeker tijdens sprintweekenden of weekenden met weinig trainingstijd, zoals in Las Vegas, moet je een voorzichtige aanpak kiezen."

"En soms eindig je op zondag als team met het gevoel: 'Verdorie, we hebben bijna geen plank-slijtage, we hadden het weekend veel beter kunnen optimaliseren.' Maar ja, zo werken deze regels dit jaar nu eenmaal."

Albon zou juist liever een andere regelwijziging zien. "Het belangrijkste voor mij is dat ik het niet prettig vind dat de controle aan de plank willekeurig gebeurt. Ik zou liever hebben dat alle 20 auto’s worden gecontroleerd, zodat het volledig eerlijk is, maar de willekeurige versie daarvan is een beetje lastig. Maar regels zijn regels."

Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 x jouw inzet!

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2025 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

x
Breaking McLaren vindt oorzaak voor diskwalificatie Norris en Piastri