"Wat mij betreft is er geen verband tussen veilige auto's en de dalende belangstelling voor de Formule 1. Veiligheid is ook geen gevaar voor de populariteit van de Formule 1. De dalende toeschouwersaantallen van de afgelopen jaren hebben niks met veiligheid te maken. Dat komt door andere zaken." Alexander Wurz was zelf actief in de Formule 1 in de periode van 1997 tot 2007 en is tegenwoordig de voorzitter van de rijdersvereniging GPDA. In die hoedanigheid streeft hij naar meer veiligheid in de Formule 1 zonder dat de sport daardoor minder attractief wordt. In een exclusief interview met Motorsport-Total.com licht hij dit verder toe. "Waarom doen we dan niet juist het tegenovergestelde? Waarom maken we de auto's niet veiliger zonder dat we de performance daarvoor op het spel zetten? Als de coureurs rijden op banen zonder ellenlange uitloopstroken dan ziet iedereen hoe snel de auto's zijn en hoe 'gevaarlijk' de sport is."
Als voorbeeld noemt Wurz de circuits in Monaco en Baku waarbij elk foutje onmiddellijk wordt afgestraft. "Als een coureur eraf vliegt in Baku of in Monaco dan roepen we allemaal 'oooh' terwijl de snelheden minder hoog zijn. Alleen ziet men wel direct de gevolgen als een coureur tegen de vangrail of in de muur komt." "Ik denk dat we veiliger auto's nodig zijn zodat we kunnen ophouden met het neerleggen van al die uitloopstroken en dat extra stukje asfalt naast de baan waar eigenlijk grind of gras moet liggen." "Dan pas kunnen we de snelheid van de Formule 1 auto's echt laten zien. De coureurs kunnen dan scherpe rondetijden neerzetten waardoor iedereen ziet dat de Formule 1 auto's de snelste auto's van de wereld zijn."
Meest gelezen