Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alfa Romeo pakt uit met sterk gewijzigde voorkant van nieuwe F1-bolide

Alfa Romeo heeft haar nieuwe bolide onthuld. Veel wijzigingen mogen er ten opzichte van vorig jaar niet worden gemaakt, maar het Zwitserse team heeft haar tokens ingezet om de voorkant van de bolide op te frissen.

Vanwege het coronavirus en de daardoor ontstane financieel onzekere situatie werd er besloten om de ontwikkeling van de wagens voor 2021 te bevriezen. Elk team mocht echter twee tokens inzetten, waardoor er toch wat wijzigingen door worden gevoerd aan de nieuwe wagens. Deze maandag was het Alfa Romeo dat het doek van haar nieuwste creatie haalde. Toen dat was gebeurd, werd al snel duidelijk dat de Zwitserse formatie haar wagen een soort facelift had gegeven. De voorkant van de bolide is namelijk sterk anders dan de voorkant van de 2020-wagen. Bekijk hieronder de verschillen (gebruik de pijltjes om te switchen tussen de twee afbeeldingen). Artikel gaat daaronder verder.

Technisch Directeur Jan Monchaux geeft tekst en uitleg bij de keuze van Alfa Romeo om de voorkant van de wagen onder handen te nemen. "We hebben besloten om met onze twee tokens een nieuwe neus op de wagen te zetten. Dit is natuurlijk voornamelijk tot stand gekomen vanuit aerodynamische overwegingen", zo legt hij uit. "We hebben vervolgens keihard gewerkt aan de voorwielophanging, de voorremmen en de voorvleugel. De jongens hebben daar enorm veel tijd in gestopt, net als in de bargeboards en de deflector aan de voorkant van de wagen. Verder hebben we natuurlijk de verplichte wijzigingen aangebracht aan de vloer en de diffuser", verklaart Monchaux. Door die verplichte wijzigingen, die elk team moet doorvoeren, verliest men een aanzienlijke hoeveelheid downforce. Met man en macht wordt geprobeerd om die terug te vinden. "Daar hebben we alles aan gedaan. Er zijn echter natuurlijk ook veel dingen gelijk gebleven. Het chassis, de versnellingsbak en ook de achterwielophanging is hetzelfde als in 2020 vanwege de regels." Maar niet alles wat er veranderd mocht worden, heeft Alfa Romeo veranderd, zo geeft de technische man van de Zwitsers toe. "We hebben besloten om wat andere onderdelen ook mee te nemen van onze 2020- naar onze 2021-wagen. De radiatoren bijvoorbeeld, maar ook bepaalde delen van het bodywork. Op die manier konden we in de korte periode die we hadden zo veel mogelijk focussen op bepaalde aspecten van onze wagen waar we dachten de meeste winst te kunnen boeken." En is dat gelukt? "Dat zullen we over enkele weken zien", aldus Monchaux.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen