Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Antonio Giovinazzi

Hoe de nieuwe band van Giovinazzi al voor zijn pitstop lek was

Antonio Giovinazzi had in Spanje niet echt een race om over naar huis te schrijven. Problemen met zijn banden bij de pitstop en een issue op het stuur achter de safety car zorgden uiteindelijk voor een teleurstellende vijftiende plaats.

Giovinazzi Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo

Toen Yuki Tsunoda tijdens de Grand Prix van Spanje al vroeg stil kwam te staan, dook Antonio Giovinazzi als eerste van het veld naar binnen voor nieuwe banden. Tactisch een slimme zet, alleen zat het de Alfa Romeo-coureur niet helemaal mee.

Bij aankomst in de pits bleek een van de banden leeg te zijn gelopen. Hierdoor moest de hele set opnieuw gewisseld worden met een setje dat nog in de pitbox lag, wat de Italiaan dure seconden kostte. Eenmaal onderweg met vers rubber sloeg het noodlot echter opnieuw toe.

Omdat zijn stuur nog op de safety car-delta ingesteld stond, kon Giovinazzi niet meteen aansluiten bij de rest van het veld en moest hij in een langzamer tempo aanhaken. "Toen ik dus weer van start kon gaan na de groene vlag, lag ik tien seconden achter", zegt de Alfa Romeo-coureur tegen onder meer RacingNews365. "Dus het was gewoon een shitrace van begin tot eind."

Xevi Pujolar, hoofd track engineering bij Alfa Romeo, zegt dat het probleem met de lekke band van Giovinazzi 'een operationeel probleem' was. "Toen de banden werden klaargezet in aanloop naar de pitstop, werd een ventiel beschadigd. We hebben een monitorsysteem. Voordat de race begon was het oké, maar op een gegeven moment ging het in de garage mis, een paar ronden voor de pitstop. Dat is natuurlijk een vlak waar we ons op kunnen verbeteren, zoiets mag niet gebeuren."

Over hoe het probleem met de safety car-delta op het stuur zich voor heeft kunnen doen, is Pujolar het antwoord schuldig. "We praten er met de FIA over, we snappen niet waarom we dit probleem hadden. Het is jammer, want we waren al tijd verloren met die banden en daardoor kwamen we in verkeer terecht. Dat kostte hem veel tijd in de race."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Spanje 2021 RN365 Nieuwsdossier

4 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"