Toen Yuki Tsunoda tijdens de Grand Prix van Spanje al vroeg stil kwam te staan, dook Antonio Giovinazzi als eerste van het veld naar binnen voor nieuwe banden. Tactisch een slimme zet, alleen zat het de Alfa Romeo-coureur niet helemaal mee. Bij aankomst in de pits bleek een van de banden leeg te zijn gelopen. Hierdoor moest de hele set opnieuw gewisseld worden met een setje dat nog in de pitbox lag, wat de Italiaan dure seconden kostte. Eenmaal onderweg met vers rubber sloeg het noodlot echter opnieuw toe. Omdat zijn stuur nog op de safety car-delta ingesteld stond, kon Giovinazzi niet meteen aansluiten bij de rest van het veld en moest hij in een langzamer tempo aanhaken. "Toen ik dus weer van start kon gaan na de groene vlag, lag ik tien seconden achter", zegt de Alfa Romeo-coureur tegen onder meer RacingNews365 . "Dus het was gewoon een shitrace van begin tot eind." Xevi Pujolar, hoofd track engineering bij Alfa Romeo, zegt dat het probleem met de lekke band van Giovinazzi 'een operationeel probleem' was. "Toen de banden werden klaargezet in aanloop naar de pitstop, werd een ventiel beschadigd. We hebben een monitorsysteem. Voordat de race begon was het oké, maar op een gegeven moment ging het in de garage mis, een paar ronden voor de pitstop. Dat is natuurlijk een vlak waar we ons op kunnen verbeteren, zoiets mag niet gebeuren." Over hoe het probleem met de safety car-delta op het stuur zich voor heeft kunnen doen, is Pujolar het antwoord schuldig. "We praten er met de FIA over, we snappen niet waarom we dit probleem hadden. Het is jammer, want we waren al tijd verloren met die banden en daardoor kwamen we in verkeer terecht. Dat kostte hem veel tijd in de race."
Meest gelezen