Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Geïrriteerd Alfa Romeo ziet Mercedes en co. profiteren van F1-regelwijzigingen

Bij Alfa Romeo is men niet te spreken over de regelwijzigingen voor 2023 die pas in de tweede helft van 2022 werden bevestigd. De topteams gaan daar van profiteren, denkt hij.

Toen het bleek dat porpoising een probleem was, lobbyde afgelopen jaar voornamelijk Mercedes uitvoerig voor de invoering van nieuwe reglementen die het gestuiter tegen moesten gaan. Uiteindelijk voerde de FIA onder het mom van de veiligheid nieuwe regels in voor 2023, wat inhield dat de vloer van de wagens omhoog moet in aanloop naar het nieuwe seizoen. Die wijzigingen werden echter pas laat in de ontwikkelingscyclus, in september vorig jaar, bekrachtigd. De teams moesten daardoor terug naar de tekentafel, tot frustratie van onder meer Alfa Romeo. Technisch directeur Jan Monchaux steek zijn frustraties niet onder stoelen of banken tijdens de launch van de nieuwe Alfa Romeo C43 en wijst erop dat de topteams er van zullen profiteren. "We houden op zich van verandering, want dat zorgt voor een nieuwe kans (om terrein goed te maken op de concurrentie, red.). We waren echter wat geïrriteerd door de timing van de regelwijziging, want het werd zeer laat in het jaar beslist. Normaal gezien profiteren de grotere teams van wijzigingen die later in het seizoen worden doorgevoerd", zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365 tijdens de launch.

Verloren tijd al teruggewonnen

Alhoewel de wijzigingen relatief ingrijpend waren, heeft Alfa Romeo de verloren tijd weer terug weten te vinden met de ontwikkeling van de C43. Monchaux is er van overtuigd dat dat de andere teams ook nagenoeg allemaal is gelukt. Wat volgens hem de doorslag zal geven, is of alle teams die ideeën ook door hebben kunnen voeren voordat het F1-seizoen begint. "De veranderingen zijn voornamelijk te zien op de vloer, want de FIA besloot dat deze 15 millimeter omhoog moest", zo legt hij uit. "Het klinkt niet als heel veel, maar het was genoeg om ervoor te zorgen dat wij onszelf achter de oren moesten krabben, want we moeten daardoor de hele vloer en de achterkant van de auto opnieuw doen. Daarom ben ik dan ook heel blij met de progressie die we hebben geboekt. De regelwijziging staat garant voor ongeveer een halve seconde rondetijd verlies. Ik twijfel er niet aan dat de meeste teams dat tijdsverlies alweer goed hebben gemaakt. Dan draait het erom hoeveel daarvan je aan het begin van het nieuwe seizoen al op de auto weet te krijgen.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden