Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Alle alarmbellen gaan af bij Red Bull: "Zo kan het niet verder gaan"

Liam Lawson staat na bijna twee raceweekenden al onder druk bij Red Bull Racing. De Nieuw-Zeelander heeft tot nu toe zeer veel moeite om de snelheid te laten zien en Red Bull zit zelf in een lastig parket.

Lawson China Quali
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Sergio Perez werd eind 2024 aan de kant gezet bij Red Bull Racing, nadat het team uit Milton Keynes vorig jaar aan het einde van het Formule 1-seizoen niet meer kon strijden om de constructeurstitel. De Mexicaan verzaakte race na race en kon het tempo van zijn teamgenoot Max Verstappen niet bijbenen. Zodoende moest Red Bull het uiteindelijk doen met P3 in die titelstrijd. Liam Lawson werd aangesteld als de nieuwe teamgenoot van de viervoudig wereldkampioen.

De hoop was dat Lawson betere resultaten zou overleggen, maar dat is tot op heden zeker niet het geval. In de vrije trainingen komt de Nieuw-Zeelander er niet aan te pas en in de kwalificaties krijgt hij het ook niet aan elkaar geknoopt. In Australië zette hij de Red Bull op P18 neer, gevolgd door twee keer een laatste plaats in de beide kwalificaties in China. Daarbij moet wel worden aangetekend dat Lawson geen ervaring heeft op de beide banen.

Het gat naar Verstappen is echter schrikbarend. In Australië kwam hij een seconde tekort in dezelfde sessie, in de sprintkwalificatie in China was de marge acht tienden. Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix op het Shanghai International Circuit slonk het verschil iets, naar zeven tienden in totaal. Het verschil zit hem echter in de positie, want waar Verstappen zonder problemen doorging naar Q2, moet Lawson het dus doen met P20. In de races gaat het voorlopig ook nog niet van een leien dakje, want in Australië viel hij uit en in de sprintrace in China eindigde Lawson op P14.

Bovendien ruikt de concurrentie van de Nieuw-Zeelander kansen. Yuki Tsunoda en vooral Isack Hadjar maken indruk. De Fransman zit als rookie in hetzelfde parket als Lawson, al kende Hadjar wel het circuit in Australië. Desalniettemin weet de rookie bij het zusterteam gelijk de snelheid te vinden bij Racing Bulls en eindigde hij zelfs voor Tsunoda in de kwalificatie voor de GP van China. Het werd een P7 voor Hadjar.

Extra pijnlijk voor Lawson zijn de woorden van Verstappen na diezelfde kwalificatie. "Het geeft aan dat onze auto extreem lastig is. Als je Liam Lawson de Racing Bull geeft, gaat hij harder." Daar voegt Helmut Marko in gesprek met Motorsport Magazin nog het volgende aan toe. "De kwalificatie was hier niet indrukwekkend. Het kan zo niet verder gaan. We zullen het rustig analyseren en dan de juiste beslissingen nemen."

Red Bull zit echter in een lastig parket. Wat doe je nu met Lawson, die het zichtbaar moeilijk heeft? Het is eigenlijk een brevet van onvermogen om hem nu al de deur te wijzen of te 'degraderen' naar Racing Bulls, zeker omdat Marko en teambaas Christian Horner een weloverwogen besluit hebben genomen. Bovendien moet de Oostenrijkse renstal de rust bewaren in een periode waar die tijd er eigenlijk niet is. Lawson moet simpelweg snel gaan presteren, omdat het constructeurskampioenschap van groot belang is voor Red Bull. En daarin worden nu al kostbare punten verspeeld.

Het is zeker geen gemakkelijke taak om naast Verstappen te zitten, ook met zijn specifieke wens voor een stabiele voorkant van de auto. Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alex Albon en Sergio Perez: allemaal moesten ze het onderspit delven naast de viervoudig wereldkampioen. Voor Lawson is het alleen maar moeilijker geworden met zijn geringe ervaring, plus dat hij de circuits in het begin van dit F1-jaar niet kent. De druk wordt al opgevoerd richting de volgende race, die in Japan. Het is een baan die de Nieuw-Zeelander in ieder geval kent. Het zal een belangrijk meetmoment worden voor Lawson.

Hoeveel tijd moet Liam Lawson nog van Red Bull krijgen? Laat het weten in de onderstaande poll!

Praat mee!

x
Live Live reacties na schadebeperking Verstappen in GP China