De FIA zal over twee weken officieel de tests aanscherpen waarmee de flexibiliteit van de achtervleugels wordt gemeten. Dit weekend mag er 'gewoon' nog met de achtervleugels worden gereden die de huidige tests hebben doorstaan, maar vanaf de Franse Grand Prix moeten de achtervleugels zwaardere tests doorstaan en zullen deze dus minder flexibel zijn. Dat is althans de bedoeling van de FIA, maar om zeker te zijn van haar zaak en het hele jaar door de achtervleugels in de gaten te kunnen houden, zullen alle teams elk raceweekend opnieuw met twaalf groen/gele stippen op hun achtervleugel moeten rijden, zo heeft RacingNews365 begrepen. Zes daarvan moeten zich bevinden op de flap van de achtervleugel: het deel van de achtervleugel waar in Red Bulls geval Honda op staat en open klapt als DRS wordt gebruikt (zie de foto hieronder ter referentie). Zes daarvan moeten op de main plane zitten. Dat is het onderdeel dat onder de flap zit. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
De stippen zijn 10 millimeter in diameter en zullen de rest van het seizoen op de auto's aanwezig blijven. Zoals eerder al uitgelegd hoopt de FIA op deze manier de flexibiliteit van de vleugels nauwer in de gaten te kunnen houden. Zodra de nieuwe, verscherpte regels omtrent de flexibiliteit in aanloop naar de GP van Frankrijk ingaan, kan de autosportbond de flexibiliteit van de nieuwe achtervleugels vergelijken met de flexibiliteit van de huidige achtervleugels. De FIA weet namelijk niet precies wat de impact gaat zijn van de verscherpte testen. Zijn de nieuwe waardes misschien nog steeds te laag en zijn de achtervleugels van sommige teams over enkele weken nog steeds te flexibel? Door de beelden te vergelijken kan dat bepaald worden en kunnen de tests eventueel opnieuw aangescherpt worden.
1400460791396982788
The FIA has placed yellow sticks on the rear wing of each car to analyze the flex of the rear wings this weekend #AzerbaijanGP pic.twitter.com/ePa0JbWCeR — Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) June 3, 2021
Meest gelezen