En dan hebben we het specifiek over de motoren van Mercedes, die behalve aan het eigen team ook geleverd worden aan McLaren, Aston Martin en Williams. Aan het begin van dit jaar ging het mis bij de klanten. Zo viel Lance Stroll uit in Saoedi-Arabië en in Australië was het de Mercedes-motor achterin de Mercedes-bolide die de geest gaf. Dat kwam hard binnen in de motorfabriek, zo vertelt Hywel Thomas, de grote baas aldaar als hij terugblikt op de eerste seizoenshelft. "De grootste verrassing en teleurstelling kwam tijdens de eerste drie raceweekenden. Tijdens elk weekend was er een DNF voor ons of een van onze klantenteams." Het was even alle hens aan dek. "Daardoor hebben we echt de focus verlegd en onderzocht hoe we in die situatie terecht zijn gekomen, in plaats van alleen maar pleisters op de problemen te plakken. Dat heeft het eerste deel van het seizoen gekarakteriseerd."
Reflectie
In de motorfabriek heeft men dan ook alles uit de kast getrokken de afgelopen maanden. "De betrouwbaarheid is zeer belangrijk, want elke DNF is een grote tegenslag. Dat hebben we begin dit jaar gemerkt. Het is niets nieuws, maar nu het niet toegestaan is om de performance van de motor beter te maken, hebben we geen excuses." "Vanwege die situatie hebben we veel gereflecteerd en de manier waarop we bepaalde dingen doen aangepast om ervoor te zorgen dat de problemen zich niet herhaalden", zo verklaart Thomas. "Als onderdeel van die push voor betrouwbaarheid hebben we de focus gelegd op de indeling van het raceweekend. Bijvoorbeeld op de perfecte vrijdag, als we de motor uit de doos halen. We hebben te veel problemen gehad op vrijdag, dus we hebben enorm veel werk verricht om proberen te begrijpen wat de krachtbron allemaal moet doorstaan en om ervoor te zorgen dat alle set-ups kloppend zijn."
Meest gelezen