Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alle ogen zijn gericht op Verstappen en Red Bull

De fans van Max Verstappen en Red Bull wacht een woelige nacht. Op 12 februari wordt de nieuwe RB16 van de renstal onthuld. De wagen waarmee Verstappen een gooi moet doen naar de wereldtitel in 2020.

Wereldtitels, Red Bull heeft er vier achter haar naam staan, maar de laatste dateert van 2013. Toen reed Sebastian Vettel het hele F1-veld op een hoop en behaalde hij op imposante wijze zijn vierde Weltmeisterschaft. Vier op een rij voor Vettel en Red Bull, de tandem waarop in de periode 2010-2013 geen maat stond. Sindsdien is Red Bull aan de sukkel. Het team maakte talloze keren ruzie met motorleverancier Renault, die niet mee kon komen in het geweld van de hybride V6-motoren. Uiteindelijk eindigde de haat-liefdeverhouding eind 2018 en stapte Red Bull over op Honda-motoren. Na een ‘leerjaar’ voor Honda zijn er op motorisch vlak geen excuses meer te verzinnen voor 2020. De Japanners moeten een ‘raket-motor’ leveren, die minstens zo goed is als de krachtbronnen van de concurrentie. Red Bull zelf is de laatste jaren allerminst foutloos. Het seizoen 2014 begon nog redelijk, maar de jaren daarna sloeg het de plank steevast mis tijdens de winter. Dit ondanks alle lofzang en prachtige beloftes van Helmut Marko, die keer op keer te optimistisch was. In 2017, met de nieuwe reglementen moesten Max Verstappen en Daniel Ricciardo klaar zijn voor de titel. Het werd een zeperd, want windtunnelproblemen zorgden voor een kleurloze eerste seizoenshelft. Ook in 2019 gaf Red Bull lange tijd niet thuis, nadat het een ‘fout’ maakte bij de ontwikkeling van de nieuwe voorvleugel. Het zorgde tijdelijk voor een gespannen sfeer binnen het team, mede na het kansloze optreden in de Franse Grand Prix. Een race later had Red Bull het lek ineens te boven: Verstappen won in Oostenrijk en enkele races later in Duitsland, maar Red Bull zakte na de zomerstop weer tijdelijk ver weg om het seizoen wederom sterk af te sluiten. Dit soort groeistuipen past niet bij een team dat wil strijden om de wereldtitel.

In 2020 telt alleen de titel voor Red Bull en Verstappen

In 2020 zijn er geen excuses meer voor Red Bull, Honda of Verstappen. Laatstgenoemde is sterk afhankelijk van zijn materiaal en meer dan ooit klaar voor de titel. Binnen Red Bull lijkt alles en iedereen meer op scherp te staan dan de laatste jaren. De aanpak van het team is gewijzigd om te voorkomen dat het wederom slecht uit de winter komt, zo heeft meesterontwerper Adrian Newey minder nevenprojecten. Zijn focus ligt nagenoeg volledig op de RB16. Bij motorleverancier Honda is iedereen optimistisch omtrent de resultaten van de nieuwe krachtbron op de testbank. De RA620H moet een serieuze stap voorwaarts betekenen. Wederom zijn alle signalen bij Red Bull positief, zeer positief. Teambaas Christian Horner juicht de stabiele reglementen toe, want die moeten ervoor zorgen dat de RB16 de sterke punten van zijn voorganger kan benutten en nóg sterker voor de dag komt. Dat tezamen met de extra pk’s van Honda en de klasse van Verstappen, moeten resulteren in een uitstekend seizoen. Een seizoen waarin alleen de wereldtitel telt voor alle betrokkenen. Op 12 februari geeft Red Bull de eerste foto’s vrij van het wonderwapen van Verstappen. Nou ja, van de RB16. Of het ook echt de kampioenschapswagen is wordt in de komende weken en maanden duidelijk.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"