Waar Oliver Jarvis de Mazda met startnummer 77 in een ronderecord naar de poleposition stuurde, daar kwam Jordan Taylor, een van de teamgenoten van Van der Zande, bijna acht tienden tekort op de snelste tijd. "De kwalificatie valt niet tegen, omdat we even snel zijn als de andere Cadillac. We zitten echter wel behoorlijk achter de Mazda's en de Acura's", analyseerde Van der Zande exclusief voor Racingnews365 .
"Het grootste probleem is dat we snelheid tekort komen", laat de 32-jarige Nederlander weten. "Het zit 'm niet eens in onze wagen, maar in de Balance of Performance", wijst Van der Zande op het reglement dat door de overkoepelende organisatie (IMSA) kan worden gewijzigd. Om de concurrentie eerlijker te maken, hebben enkele teams met restricties te maken. Wayne Taylor Racing, waarvoor Van der Zande uitkomt, is een van die teams. "Onze concurrenten hebben gewoon veel meer topsnelheid, ze gaan een stuk harder over de banking (het oval-gedeelte, red.). Dat is toch wel vijftig procent van het rondje. Ik denk dat we daar wel in de problemen gaan komen, tijdens de race, op het rechte stuk. Als we bij herstarts in gevecht moeten, dan zal je niet blij worden als de Mazda en de Acura om je heen rijden. Uiteraard gaan we hier voor de overwinning, maar het gebrek aan topsnelheid zal zeker nog wel een rol gaan spelen." Van der Zande wist WTR voor de editie van 2018 nog aan de poleposition te helpen, door IndyCar-legende Helio Castroneves met 0.007 seconden te snel af te zijn. Waar de Nederlander zijn wagen morgen (zaterdag) vanaf P6 ziet vertrekken, begint de bolide die onder meer door Castroneves wordt bestuurd wederom als tweede. Naast Jarvis rijden Timo Bernhard, René Rast en Tristan Nunez in de vanaf plek één vertrekkende auto.
Meest gelezen