De Mercedes-motoren, waar ook Aston Martin mee rijdt, blijken uiterst betrouwbaar te zijn. Zo betrouwbaar dat de Britse renstal in het hele Formule 1-seizoen van 2022 geen enkele gridstraf incasseerde voor een motorwissel. Aston Martin-coureurs Sebastian Vettel en Lance Stroll konden het seizoen uitrijden met slechts drie motoren. Alleen Williams deed dit kunstje na en ook zij reden met Mercedes-motoren. De betrouwbaarheid is zeer goed en een vierde motor was niet nodig, maar Fernando Alonso heeft volgens het Spaanse The Objective alvast een harde eis voor zijn nieuwe werkgever Aston Martin. De tweevoudig wereldkampioen wil namelijk wel vier motoren tot zijn beschikking hebben in 2023. Alonso maakte na afgelopen jaar de overstap van Alpine naar Aston Martin, waarbij hij de switch maakt van Renault-motoren naar motoren van Mercedes. Hoe betrouwbaar de motoren ook zijn, Alonso wil vier stuks voor zijn eerste seizoen bij het team uit Silverstone. Het zal voor velen niet als een verrassing komen dat Alonso niet de beste ervaringen heeft met Formule 1-motoren. Vorig jaar nog kende de tweevoudig wereldkampioen een matig jaar waarin hij om de haverklap uitviel vanwege de onbetrouwbare Renault-krachtbron. Eerder was dit ook al het geval met de Honda-motor bij McLaren. Hij lijkt het zekere voor het onzekere te willen nemen door al heen snel een vierde motor aan zijn pool toe te voegen, zodat hij minder snel een uitvalbeurt op zijn naam zal hebben staan. Een tactische gridstraf neemt hij daarbij op de koop toe.
Mercedes mogelijk niet blij
Volgens het Spaanse medium zijn Mercedes en Aston Martin wat minder blij met de eisen van Alonso. Mercedes heeft als motorleverancier al een plan uitgestippeld voor het komende seizoen en met de wensen van Fernando moet er het een en ander aangepast worden aan het plan. Mogelijk wordt de eis van Alonso zelfs geweigerd door zijn nieuwe werkgever. Mercedes wil zich aan haar plan houden voor het komende F1-seizoen en ook Aston Martin heeft al een (financieel) plan klaarliggen voor het gebruik van de krachtbronnen in 2023.
Meest gelezen