Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alonso of Red Bull: wil de echte jokkebrok nu opstaan?

In de kantlijn van de grote verhalen die zich op de eerste dagen in België afspeelden ontvouwt zich een welles-nietes spelletje tussen aan de ene kant Fernando Alonso en aan de overzijde Red Bull Racing. Want is de Spanjaard nou gevraagd om voor de rode stieren te komen rijden, of heeft de tweevoudig wereldkampioen zich simpelweg aangeboden?

Het is geen publiek geheim dat Alonso in een ver verleden is benaderd door Red Bull. Toen het team nog in de steigers stond werd de destijds regerend kampioen gevraagd om in Oostenrijkse dienst te komen rijden, een aanbod dat de Spanjaard naast zich neerlegde. We schrijven 2007, Red Bull heeft op dat moment precies twee podiumplaatsen weten te scoren. In de jaren die volgen zet Red Bull Racing fantastische stappen vooruit, waar Alonso de glorie van 2005 en 2006 nooit een vervolg kan geven. Sebastian Vettel leidt het team naar vier achtereenvolgende rijderstitels, in samenwerking met Mark Webber worden er tevens vier opeenvolgende constructeurskampioenschappen veroverd. Alonso moet lijdzaam toezien hoe Vettel hem in alle ranglijsten en recordboeken voorbijstreeft. Alonso twijfelt tussen de jaren 2007 en 2017 wel vaker aan zijn toekomst. Foute keuzes worden in rap tempo opgestapeld – de Spanjaard kan naar Red Bull maar kiest voor het in een neergangsfase verkerende Renault. Een aanbieding van Mercedes wordt afgeslagen om nog langer voor het kwakkelende Ferrari te rijden en precies als die laatstgenoemde stal weer weet te winnen, heeft Alonso net zijn biezen gepakt en is hij richting McLaren vertrokken.

Op de donderdag in België barst een bommetje als Alonso het volgende tegen Sky Sports zegt: “Ik heb meerdere aanbiedingen van Red Bull gehad. Dat gebeurde in 2007, 2009, 2011, 2013 en tweemaal dit jaar. De eerste keer in Monaco, de tweede keer na het vertrek van Daniel Ricciardo.” Tevens beweert Alonso een excuusmailtje te hebben ontvangen van Christian Horner. De Britse teambaas had zich in de F1-podcast Beyond The Grid laatdunkend over de Spanjaard uitgelaten. "Red Bull heeft nooit met mij samengewerkt én ze hebben dus tot zes à zeven keer geprobeerd mij aan boord te halen. Nu ze dan noodgedwongen in hun eigen vijver moeten vissen zeggen ze opeens dit soort dingen. Dat is niet alleen vreemd, maar bovendien oneerlijk naar mij toe. Ik heb via de mail al excuses van Horner mogen ontvangen, nadat ik hem wees op zijn oneerlijke uitspraken. Het zou hem sieren als hij dat dit weekend nogmaals zou doen", aldus Alonso in gesprek met Sky Sports F1 . Horner spreekt dat op de vrijdag juist tegen. “Fernando heeft geen aanbod gehad. Het is een geweldige rijder, een groot talent in de Formule 1. Hij heeft zijn pad gekozen”, spreekt de Red Bull-teambaas. “We hebben een verzoek ontvangen van Flavio Briatore (management Alonso, red.) en Liberty Media vroeg ons hoe wij erin stonden. We hebben Fernando in het verleden eenmaal een contract aangeboden en dat was in 2007”, klinkt Horner fel. Over de interesse van Liberty Media is Horner overigens kort: “Ze wilden weten of wij Fernando als optie zagen, wat niet vreemd is aangezien het een belangrijk figuur in de F1 is.” Een kinderachtig spelletje waarbij beide partijen – of in ieder geval een – niet wil toegeven. Feit is dat Alonso volgend jaar niet in de Formule 1 rijdt en Red Bull Racing in 2019 Max Verstappen en Pierre Gasly aan boord heeft. Wie de echte jokkebrok is zal in het midden blijven, tenzij nieuw bewijs zich aandient. Het zou beide partijen echter sieren als ze het discussiepunt onderling uitspraken, in plaats van de media ervoor op te zoeken.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel