Op kortere circuits terug naar een kwalificatie van één ronde. Als het aan Fernando Alonso gaat dit gebeuren om incidenten te voorkomen die een goede kwalificatie in de weg staan. Veel acties van coureurs werden na de kwalificatie van de Grand Prix van Canada onderzocht door de stewards en enkelen kregen een gridstraf voor het blokkeren van een snelle ronde van concurrenten. Met name Alpine-coureur Pierre Gasly beleefde door toedoen van Carlos Sainz een slechte kwalificatie in Canada. De Red Bull Ring heeft in het verleden voor problemen gezorgd tijdens de kwalificatie vanwege de korte lengte van de baan. Hierdoor ontstaat er veel verkeer en is het voor coureurs lastiger om een snelle ronde neer te zetten zonder gehinderd te worden. Als aan Alonso voorafgaand aan het Grand Prix-weekend van Oostenrijk wordt gevraagd of dit een onderwerp zou zijn dat de coureurs zouden moeten bespreken, vertelt de Spanjaard aan de media, waaronder RacingNews365 : "Het is elk weekend een onderwerp en dan met name op korte circuits."
Terug naar het verleden
"Er zijn een paar opties om dit te verbeteren; een daarvan is kwalificatie over één ronde, zoals in het verleden", voegt de tweevoudig wereldkampioen toe. "Dat zou naar mijn mening ideaal zijn, omdat er dan maar één auto op de baan is met volledige tv-aandacht voor die ronde voor alle sponsors." "Dit kan wel voor een beetje drama zorgen als het weer tijdens de kwalificatie verandert. Je zou dan verschillende wagens op poleposition kunnen zien, met verschillende namen. Dus daar ging mijn voorkeur naar uit." Alonso wijst ook op het kwalificatieformat van de Formule 2 op circuits als Monaco, waar het veld te groot is voor het traditionele format. "Je kunt de grid opsplitsen in twee groepen, zoals de junior-formules in Monaco doen."
Meest gelezen