De opmars van Aston Martin verbaasde vriend en vijand aan het begin van 2023. Fernando Alonso stond zes keer op het podium in de eerste acht races en was daardoor lange tijd de naaste belager van de onaantastbare Red Bulls. In de tweede seizoenshelft ging het minder goed. McLaren, Mercedes en Ferrari ontwikkelden hun bolides door en zouden vaker en vaker voor Alonso en Lance Stroll eindigen.
Op een gegeven moment had Aston Martin zelfs moeite om punten te scoren. Alonso liet zijn kwaliteiten nog wel zien door twee knappe podiums te pakken in Zandvoort en Brazilië en eindigde zo op de vierde plaats in het rijderskampioenschap, maar de Spanjaard beaamt tegenover onder meer RacingNews365 dat er werk verzet moet worden richting 2024.
"Ik denk dat we wat constanter moeten worden", stelt Alonso. "Het zou mooi zijn als we volgend jaar stabieler kunnen presteren. Misschien was het een van onze zwakke punten dat de auto in een beperkt spectrum opereerde, al is dat hetzelfde voor iedereen. En we moeten de snelheid op het rechte stuk verbeteren. Ik denk dat dat het zwakste punt van de auto was en als we zo snel wilden zijn als de andere teams, moesten we te veel aanpassingen doorvoeren aan de achtervleugel."
Anderen bekeken ook:
"Alles zou beter moeten zijn in 2024"
Alonso zag ook dat de ontwikkeling werd geremd doordat Aston Martin moeite had om de auto goed af te stellen. "Ik denk dat het consequenties had voor de ontwikkeling van de auto. Maar dat geldt voor iedereen, zoals ik zei. Ik denk dat je in bepaalde gebieden compromissen moeten zoeken om meer snelheid uit de auto te halen. Dan wordt het alleen maar lastiger, maar we hebben wat ideeën voor volgend jaar. Alles zou dan beter moeten zijn."
De routinier denkt dat de races waarin Aston Martin het heel lastig had, denk bijvoorbeeld aan de Verenigde Staten en Mexico, alleen maar hebben geholpen. "Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de auto onderpresteerde tijdens bepaalde Grands Prix en er zijn ook verschillende filosofieën in de pitstraat. Ik denk dat we na alle experimenten en kennis van dit jaar nu beter weten in welke richting we de auto moeten ontwikkelen. Maar dat blijft constant veranderen. Er is geen magische knop om de auto te verbeteren. Over zes maanden kan iets alweer verouderd zijn."
Ook interessant:
Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen
Er gaan geruchten dat Leclerc een nieuwe megadeal tekent met Ferrari. Hoe kijken onze kenners Dimmers, Coronel en Mosterdijk daar tegenaan? En hoe diep moest Verstappen werkelijk gaan?
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!