Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alonso-theorie over benadeeld Red Bull en Aston Martin door eigen baas ontkracht

Volgens Fernando Alonso zorgde een recente F1-wijziging ervoor dat zijn team en Red Bull benadeeld werden. Zijn eigen teambaas kan zich daar echter niet in vinden.

Omdat de downforce van de huidige F1-bolides sneller toeneemt dan verwacht, zag bandenleverancier Pirelli zich genoodzaakt om de nieuwe banden, die eigenlijk pas voor 2024 waren, al te introduceren tijdens het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië. Nadat Max Verstappen daar naast de poleposition greep en in de race in eerste instantie niet snel weg wist te rijden bij Lando Norris, zette Fernando Alonso vraagtekens bij het nieuwe rubber. Zelf ging het bij de Spanjaard namelijk aanzienlijk slechter dan voorheen en hij vermoedde dan ook dat Aston Martin en Red Bull allebei slachtoffer waren van de nieuwe banden. "Het is heel toevallig dat er sinds de invoering van de nieuwe Pirelli-banden in Silverstone enkele teams zijn die het lastiger hebben, terwijl de rest juist blijer is geworden met de auto. Niet alleen wij, maar ook Red Bull is duidelijk geraakt door de nieuwe banden. Ze waren bijna altijd eerste en tweede, maar nu kunnen ze niet eens de pole meer veroveren. Checo heeft het lastig om in de top tien te komen en in Silverstone reed Max volgens mij slechts een paar seconden voor Norris. Sinds die race vind ik dat alles een beetje 'abnormaal' is", aldus de Spanjaard destijds.

Makkelijk excuus

Zijn teambaas Mike Krack krijgt in gesprek met onder meer RacingNews365 deze theorie voorgelegd. Hij verwijst het naar de prullenbak. "Dat is natuurlijk een makkelijk excuus, niet? We zien weliswaar dat de banden zich wat anders gedragen, maar ze zijn geïntroduceerd onder het mom van veiligheid. Iedereen moet gebruik maken van deze banden, dus iedereen zit in hetzelfde schuitje. We zouden het dan ook niet mogen gebruiken als excuus, want deze banden moeten we het hele seizoen gebruiken." Dat Aston Martin wat is weggezakt, heeft vooral met de concurrentie te maken, denkt de Luxemburger. "Het is zaak dat we zo veel mogelijk leren over deze banden en vervolgens verder gaan. Om te zeggen dat het aan de banden ligt, is te makkelijk. Toen Fernando dat zei, waren we ook wat minder competitief. De andere teams hadden ondertussen wat upgrades geïntroduceerd, maar wij hebben die performance niet kunnen evenaren. Dat is de reden dat we terug zijn gevallen en we langzamer waren dan we hoopten."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel