In de slotfase van de GP van Australië verdedigt Fernando Alonso P6 ten opzichte van George Russell. Hij doet dit volgens hem op een manier zoals hij het vaker doet, al trapt hij wel twee keer op de rem voor een snelle bocht. Russell crasht zwaar en belandt op zijn zijkant op de baan. Alonso krijgt uiteindelijk een tijdstraf van 20 seconden en verliest zodoende dure WK-punten. Twee weken later kan hij het nog steeds niet begrijpen.
"De straf in Melbourne was verrassend. We kunnen er niets aan doen. We moeten het accepteren en gaan verder. We concentreren ons nu op de race hier, maar ik denk dat het incident (in Australië, red.) niet veel zal veranderen aan hoe we rijden en hoe we de race benaderen", zegt hij tegen onder meer RacingNews365.
Volgens Alonso was zijn actie, waarbij hij eerst wat snelheid minderde om daarna te accelereren, iets wat je elke race ziet gebeuren. "Er is geen verplichting om 57 rondes op dezelfde manier te rijden. Soms rijden we langzamer om brandstof te besparen of de banden en de accu te sparen. Soms gaan we langzaam de bocht in om in sommige sectoren DRS te geven aan de auto achter je, dat is handig als de auto daarachter sneller is namelijk. Al dit soort dingen zijn heel normaal, waren heel normaal en zullen ook altijd blijven in de autosport."
Alonso is overtuigd dat er niet over het incident gesproken zou zijn als Russell niet was gecrasht. "100%. Als dit in Abu Dhabi was gebeurd, met een uitwijkmogelijkheid op het asfalt, reed George een paar meter later weer het circuit op en had hij me kunnen inhalen in de volgende ronde of op het volgende rechte stuk. Dan was het geen enkel probleem geweest."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!