Fernando Alonso reed in 2018 voor het laatst in de Formule 1 voor McLaren. Het huwelijk tussen dat team en motorleverancier Honda verliep stroef vanaf 2015 en eindigde al na twee jaar in een scheiding. Ook de Renault-motor in 2018 bracht nog niet veel verbetering, waardoor Alonso besloot zich terug te trekken uit de Formule 1. De Spanjaard verlegde zijn focus naar andere raceklassen en dat heeft zijn rijderskwaliteiten naar eigen zeggen geen windeieren gelegd. "Ik moet toegeven: ik zie mezelf als een behoorlijk complete coureur", zegt Alonso op een persconferentie voor zijn documentaire op Amazon. "Misschien zou ik op alle punten een negen scoren. Er is wellicht een coureur die beter is dan ik als het gaat om racen op een natte baan, op zaterdag of bij de start. Maar ik denk dat ik dicht tegen de top aan zit in verschillende omstandigheden en categorieën. Dat is handig in een kampioenschap. Het is alsof je een topatleet hebt die het in elke categorie goed doet. Uiteindelijk win je dan." "In mijn carrière stonden we altijd op de topposities, of we nu met V10- of V8-motoren en of we nu met Michelin- of Pirelli-banden reden. Natte omstandigheden waren mij altijd gunstig gezind. Als ik in een andere klasse ging racen, bijvoorbeeld de Dakar Rally, was ik aangenaam verrast dat ik dicht bij de top vijf zat. Dat gold ook voor de Indy 500 waarin ik aan de leiding ging." De Spanjaard maakt zich een auto snel eigen vindt hij. "Je probeert dat dan in je voordeel te gebruiken. Daarnaast ben je je bewust van je eigen beperkingen en probeer je die te verbloemen zodat anderen er geen gebruik van kunnen maken. Maar je kwaliteiten moet je benadrukken. Dat probeer ik beter te doen dan anderen."
Meest gelezen