Na de Formule 1 Grand Prix van Monaco werd er nagepraat over de misschien wel beslissende 'foute' call van Aston Martin en Fernando Alonso om een pitstop te maken naar slicks, terwijl de weersomstandigheden op het circuit verslechterden. Een ronde later maakte Max Verstappen een pitstop voor intermediates, waarmee hij de race won. Een foute keuze? Nee, aldus Alonso vanuit Spanje. "Ik vind dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Misschien hebben ze (bij Red Bull, red.) een glazen bol waarmee ze kunnen zien wanneer het gaat regenen en wanneer niet", zegt hij cynisch tegenover de aanwezige media, waaronder RacingNews365. "Wat ik niet begrijp aan de Formule 1 is dat we altijd al het negatieve zien. Dat kan heel makkelijk vanaf de bank. Ik zal een voorbeeld geven: als we gestopt waren voor inters, dan hadden we de hele week nagepraat over de foute keuze van Red Bull en Max omdat ze een ronde te laat naar binnen gingen." "We zouden nooit zeggen dat Aston Martin een dappere keuze maakte en de juiste band heeft gekozen. Nee, dan praten we opeens over de foute call van Red Bull en de stop van Max een ronde te laat. Dit is de gedachtegang van de Formule 1, de constante zoektocht naar perfectie wat niet meer te bereiken is."
"De foute keuze, maar P2 in Monaco?"
Alonso vindt totaal niet dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. "Verplaats je in onze schoenen: het circuit is half nat, half droog en we hebben een gratis pitstop. Iedereen achter ons had nog droogweerbanden. Als we een stop maken voor droogweerbanden en daarna naar inters gaan, dan behouden we onze positie. Als we stoppen voor inters en het niet regent, dan doet de rest dat niet." "En dan staan we ineens zevende. Dus wij maken de foute keuze, terwijl we op de tweede plaats finishen in Monaco? Tuurlijk, als we naar de race terugkijken dan waren de intermediates 100% de beste keuze, maar op dat moment? Max stopte ook niet direct voor inters. Hij reed nog een ronde langer door." "Zoals ik al zei, vind ik dat we nooit genoeg erkennen wat er goed wordt gedaan door de teams op extreem stressvolle momenten", zo oordeelt de tweevoudig F1-kampioen.
Meest gelezen