Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen in 2005 en 2006 met Renault, probeert nog altijd per 2021 een terugkeer in de Formule 1 te forceren, uiteraard bij een competitief team. Maar oud Formule 1-coureur JJ Lehto, ooit actief voor onder meer Sauber en Benetton, sluit een terugkeer van de inmiddels bijna 39-jarige man uit Oviedo nagenoeg uit. En dat heeft vooral te maken met zijn gedrag, meent de Fin. "Niemand durft het risico met Alonso aan", vertelt de 54-jarige oud-teamgenoot van Michael Schumacher in gesprek met Speedweek . "Zijn gebrek aan respect voor Honda was destijds schandalig.” Volgens Lehto is geen enkel team en geen enkele fabrikant het gedrag van Alonso bij McLaren-Honda vergeten. De Fin doelt daarmee op het veelbesproken incident, waarin hij op Honda’s thuiscircuit Suzuka de Japanse krachtbron uitmaakte voor 'GP2-motor'. Hoewel Alonso later aangaf dat deze kreet via de boordradio eigenlijk voor intern gebruik bedoeld was, is Honda het incident nooit vergeten. Sterker nog: de Japanse fabrikant belette dit jaar een terugkeer van Alonso bij het door Honda gesteunde Indycar-team van Andretti. "Niemand twijfelt aan Alonso’s talent", vervolgt Lehto. "Maar als we ons herinneren hoeveel schepen hij achter zich heeft verbrand, kan ik mij niet voorstellen dat een Formule 1-team hem nog in dienst wil nemen.” Alonso verliet Ferrari eind 2014 eveneens met ruzie, maar bleef met Renault, waarvoor hij gedurende twee termijnen uitkwam, altijd ‘on speaking terms’. Maar of de renstal van Cyril Abiteboul een derde huwelijk met de veeleisende Spanjaard aan wil gaan, mag ernstig worden betwijfeld. Het is nog onduidelijk wanneer Alonso weer achter het stuur kan kruipen. De 32-voudig GP-winnaar zou – na zijn Dakar-avontuur van afgelopen winter- eind mei in een McLaren-Chevrolet van start gaat in de 500 Mijl van Indianapolis, maar de coronacrisis heeft doorgang van dat traditierijke evenement hoogst onzeker gemaakt. Alonso reed in 2018 zijn laatste Grand Prix (met McLaren) en veroverde de afgelopen jaren tweemaal de winst in de 24 Uur van Le Mans met Toyota. Hij werd in het World Endurance Championship ook wereldkampioen met het merk.
Meest gelezen