Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

AlphaTauri bevestigt: Mercedes heeft nog steeds de sterkste motor

In aanloop naar het seizoen werd er veel gesproken over de bijna compleet nieuwe Honda-motor, die de Japanners hadden gebouwd als laatste kunststukje in de Formule 1. Weliswaar is de motor een stap beter, het is nog niet genoeg gebleken in de titelstrijd met Mercedes.

Sinds de start van het hybride tijdperk was het Mercedes dat jaar en dag met de beste motor rondreed in de Formule 1. In 2018 en 2019 leek het Ferrari te zijn dat het gat eindelijk had gedicht, totdat de Italianen werden teruggefloten door wat regelverduidelijkingen en daardoor op motorisch vlak weer naar de achtergrond werden verdrongen door Mercedes. Honda zette de afgelopen jaren eveneens de achtervolging in, maar toen de Japanse motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri in oktober vorig jaar aankondigde de sport per 2022 te gaan verlaten, leek het erop dat Mercedes weer vrij spel zou gaan krijgen. Niets was echter minder jaar, want de Japanners besloten alles uit de kast te halen om haar teams in 2021 te voorzien van een dijk van een motor. De gehele krachtbron werd onder de loep genomen en er werd van alles aangepast om de krachtbron te verbeteren. De geplande veranderingen voor 2022 werden zelfs een jaar naar voren gehaald en met man en macht werkte men in Sakura aan de nieuwe motor: de RA621H. Die bleek inderdaad een prima verbetering te zijn ten opzichte van haar voorganger, maar als na vier races de balans wordt opgemaakt, lijkt Mercedes toch nog de beste partij te zijn. Vooral op het hybride vlak is Mercedes heer en meester, zo bevestigt ook AlphaTauri-teambaas Franz Tost in gesprek met Auto Motor und Sport . "Ik denk dat Mercedes nog steeds de benchmark is", zo steekt hij van wal. "Het hangt een beetje af van het circuit en het motormanagement. Dan bedoel ik hoe er met de individuele componenten wordt omgesprongen: met de MGU-K, MGU-H en de batterij." Toch hebben de Japanners het heel goed gedaan, benadrukt Tost. "De motor is fantastisch. Ze hebben het afgelopen winter heel goed gedaan en een grote inhaalslag gemaakt, zowel qua performance als betrouwbaarheid", jubelt de Oostenrijker, die de keuze van Honda om de sport te verlaten betreurt. Als ze het iets langer hadden volgehouden, dan hadden ze de beste krachtbron kunnen hebben. Momenteel hebben ze dat nog niet. "Het is echt zonde dat ze er nu mee gaan stoppen, want ze hebben al een zeer hoog niveau bereikt. Als ze vol concentratie waren verder gegaan, dan waren ze vanzelf op hetzelfde of misschien zelfs een hoger niveau dan Mercedes gekomen", aldus de teambaas van AlphaTauri.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië