Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

AlphaTauri boekt bijzonder veel tijdwinst met succesvolle nieuwe onderdelen

Red Bulls zusterteam AlphaTauri liet lang op zich wachten met de eerste grote upgrade van 2022. In Frankrijk was het dan eindelijk zover en als we Helmut Marko mogen geloven is de upgrade een daverend succes.

AlphaTauri kent een moeilijk seizoen met weinig positieve uitschieters. Het team dat in het verleden vaak kon strijden voor posities in de top zes of top acht, worstelde tot dusver. Daarin moet vanaf de Franse GP verandering komen. Een zeer grote upgrade werd meegenomen, waarbij de AlphaTauri flink onder handen was genomen. Een nieuwe vloer, diffuser, ander achterbodywork, andere bargeboards en diverse andere wijzigingen moeten ervoor zorgen dat Pierre Gasly en Yuki Tsunoda zich frequenter in de top 10 laten zien. Teambaas Franz Tost stelde zichzelf voor de Franse GP als doel dat beide auto's zich in de top 10 zouden kwalificeren. Tsunoda slaagde daar met een achtste positie glansrijk in, maar Gasly kwam niet verder dan de zestiende startpositie. Marko doet uit de doeken hoeveel tijdwinst AlphaTauri behaalde met de upgrade: "We hebben er lang op moeten wachten en hadden veel vertrouwen in de upgrade. Deze blijkt goed te werken en levert een goede halve seconde per ronde op." Gasly en Tsunoda scoorden tot dusver gezamenlijk slechts 27 punten. Daarmee houdt het team alleen Aston Martin en Williams achter zich.

Gasly verbaasd na P16

Na zijn zwaar tegenvallende zestiende plek in de kwalificatie snapt Gasly er helemaal niets van. "Ik ben extreem teleurgesteld, want op vrijdag zag het er veelbelovend uit. Op zaterdag voelde het echter helemaal anders." "In VT3 gleed ik veel meer en in de kwalificatie was het hetzelfde. Foutloze ronden, maar veel glijden in de langzame bochten, met weinig tractie. Ik snap niet waarom we zoveel zijn verloren in vergelijking met vrijdag. "Tijdens mijn laatste run spinde ik bijna. Ik dacht dat ik een lekke band had joh! Ik moet echt gaan checken wat er aan de hand was, want dit was helemaal niet best."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"