Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

AlphaTauri kan weleens de verrassing van het jaar worden

Het is een understatement om te zeggen dat AlphaTauri een goede wintertest had. Zo'n beetje alles ging goed bij het team. RacingNews365 sprak exclusief met technisch directeur Jody Egginton. "De veranderingen doen precies wat we van ze verwacht hadden."

Voor het vierde jaar op rij beschikt AlphaTauri over een Honda-motor, Pierre Gasly gaat voor zijn derde volledige seizoen bij het team en AlphaTauri beschikt over een indrukwekkende rookie met Yuki Tsunoda; het is niet raar dat het team een prima wintertest heeft gedraaid. Technisch directeur Jody Egginton kan dat beamen. Relaxt als hij is, laat hij tegenover RacingNews365 doorschemeren dat het team het gehele programma heeft kunnen afwerken. "Het is dit jaar iets anders voor ons omdat we met Yuki Tsunoda een rookie hebben en hem daarom wat meer kilometers hebben laten maken. Op zaterdag waren de omstandigheden best goed, we hadden een goede middag en hebben veel van ons lijstje kunnen strepen. We hebben niet het gevoel dat de wind en het zand ons programma in de war hebben gegooid. Zeker niet vergeleken met vorig jaar, toen we met lage temperaturen kampten", legt Egginton uit. De technisch directeur van AlphaTauri kan dan ook snel antwoord geven als hem wordt gevraagd of het team nog tegen problemen is aangelopen in Bahrein. "Zover niks. De auto is een evolutie, maar de basis is hetzelfde. We hebben natuurlijk dezelfde motor, dus daarvan weten we wat we eraan hebben. Dat geldt ook voor de achterkant van de auto. De banden zijn iets anders, maar daar kunnen we mee omgaan. De voorkant van de auto, het aero-concept dat we hebben meegenomen, doet wat wij ervan verwachten." "De sleutel is dat we de auto nu compleet leren begrijpen en dan de volgende stap ontwikkelen. Sommige van deze ontwikkelingen geven ons meer mogelijkheden om de auto tijdens het seizoen te ontwikkelen. Maar de veranderingen die we hebben doorgevoerd brengen precies wat we ervan verwachten." De vraag is wanneer het team de volledige focus op de auto van 2022 gaat leggen. Volgens Egginton bekijken ze dat van race tot race. "Als we in de Bahrein racen, maken we een inschatting, bekijken we het eens goed en dan nog eens. Het is een continu proces. Maar op dit moment is een flink deel van onze aandacht gericht op de 2022-auto, met het ontwerp en de aero van de nieuwe auto moet dat wel. Ik hoorde al wat mensen zeggen ‘we focussen ons volledig op 2022’, maar dat doen wij niet. Het is een continu proces." Heeft de budgetcap nog invloed op de ontwikkeling van de auto van volgend jaar? "Je moet maximaliseren wat je hebt. Het gaat erom hoe je het geld uitgeeft. We weten nu hoeveel we te besteden hebben en dat moet je slim doen om het meeste eruit te halen. We hebben de 2022-auto en daar zullen we ons dit jaar ook op focussen. Dat maakt het dus wat anders dan normaal, want je moet daar met je budget ook rekening mee houden. We moeten zorgen dat elke euro die we uitgeven, aan het juiste uitgegeven wordt."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'