Het duurt niet lang meer voordat de eerste liveries van de nieuwe Formule 1-bolides voor 2024 gepresenteerd gaan worden. In aanloop naar deze aankondigingen bekijkt RacingNews365 wat we van elk team kunnen verwachten tijdens het nieuwe seizoen. Het zusterteam van Red Bull, dat tot op heden nog bekend staat als AlphaTauri, kwam vorig seizoen niet verder dan de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Alleen Haas en Alfa Romeo presteerden slechter. Gaan we aankomend seizoen een stijgende lijn zien in prestaties?
Nieuwe naam
Het is nog niet bekend wat de nieuwe naam gaat zijn, maar één ding is zeker: in 2024 zal het team geen AlphaTauri meer heten. Sinds Red Bull het voormalige Minardi-team na 2005 overnam, werd het team omgedoopt tot Toro Rosso, wat later AlphaTauri werd, maar na vier seizoenen komt er dus weer een nieuwe naam.
Er deden verschillende geruchten over de nieuwe teamnaam de ronde. Waarschijnlijk komen we er bij de onthulling van de nieuwe bolide achter hoe het team uit Faenza in 2024 zal gaan heten.
Nauwere banden met Red Bull
Het team wil graag een nauwere band met Red Bull onderhouden. AlphaTauri heeft er altijd voor gekozen om haar eigen onderdelen te ontwikkelen. Dat werd, binnen de kaders van de reglementen, gecombineerd met onderdelen van Red Bull. Dit liep weleens uit op een verrassing. Red Bull kende een dominant en succesvol jaar in 2023, in tegenstelling tot AlphaTauri.
Onder het nieuwe management lijkt het erop dat het team nu de voor de hand liggende weg is ingeslagen, waarbij de focus meer zal verschuiven naar de activiteiten in de Britse Red Bull-fabriek. Als het team deze mogelijkheden volledig weet te benutten, kan een groei naar het middenveld gerealiseerd worden. Maar in de praktijk zien we in maart pas of dit ook gelukt is.
Anderen bekeken ook:
Cruciaal seizoen voor Tsunoda
Yuki Tsunoda heeft sinds zijn toetreding in de koningsklasse gestaag progressie laten zien. De Japanner scoorde weliswaar punten tijdens zijn debuut, maar had erna moeite om consistente resultaten te boeken. Tsunoda maakte ook een aantal fouten die zijn zelfvertrouwen geen goed deden.
De AlphaTauri-coureur werd uiteindelijk wat volwassener en sindsdien begint zijn snelheid steeds vaker zichtbaar te worden. Halverwege het seizoen waren ook de collega's van Tsunoda vol lof over zijn inspanningen in de lastige AlphaTauri-bolide. Hij moet echter nog een stap zetten om zeker te zijn van zijn toekomst in de Formule 1. Of dit nu bij Red Bull of ergens anders is, consistentie is de sleutel tot succes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ricciardo naar Red Bull?
Daniel Ricciardo krijgt in 2024 een enorme kans om zijn F1-carrière nieuw leven in te blazen.De Australiër zat een jaar geleden zonder stoeltje nadat hij was ontslagen door McLaren. Ricciardo moest genoegen nemen met een rol als derde coureur voor Red Bull, het team dat hij eind 2018 verliet.
Maar de mindere seizoensstart van Nyck de Vries opende de deur voor Ricciardo en, gezien de precaire positie van Sergio Perez naast Max Verstappen, een sterk seizoen zou het opstapje naar een winnende auto kunnen zijn voor de achtvoudig Grand Prix-winnaar. Ricciardo moet dan zo min mogelijk fouten maken en een hoog tempo etaleren.
Zorgt een nieuw management voor de ommekeer?
Franz Tost was sinds jaar en dag de teambaas van Toro Rosso en AlphaTauri, maar de Oostenrijker heeft nu het stokje overgedragen aan Laurent Mekies en CEO Peter Bayer. Zij kozen ervoor om de banden met Red Bull aan te halen, terwijl er qua coureurs een mix van jeugd en ervaring aanwezig is. AlphaTauri hield vast aan Ricciardo en Tsunoda, ondanks de indrukwekkende invalbeurt van Liam Lawson.
Mekies brengt een schat aan ervaring mee uit functies bij Ferrari en de FIA, terwijl Bayer ook een gevestigde rol heeft binnen het bestuursorgaan. Hoe het duo het team verder brengt valt nog te bezien, maar de nieuwe structuur lijkt zeker een krachtige samenwerking te zijn.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!