Het ambitieuze plan van Red Bull en AlphaTauri was om IndyCar-coureur Colton Herta naar de Formule 1 te halen. Hiervoor heeft de Amerikaan echter 40 punten nodig op zijn superlicentie, maar zo veel heeft hij er niet. De FIA wil, zoals RacingNews365 eerder meldde, niet buigen voor 'druk vanuit de teams' en de overstap van Herta gaat dus niet door. De Amerikaan zou mogelijk het stoeltje van Pierre Gasly krijgen in 2023, waardoor de Fransman de overstap kon maken naar Alpine. Nu Herta niet mag debuteren in de F1 heeft AlphaTauri besloten niets te veranderen aan de coureurs line-up. "Pierre heeft een contract bij ons en wat betreft Herta, dat is een beslissing van de FIA", liet Franz Tost tijdens het GP-weekend van Italië weten aan onder meer RacingNews365. Red Bull maakt uiteindelijk de keuze wie waar rijdt bij het topteam en bij AlphaTauri, zo legt Tost uit. "Dat is hun keuze, maar als het niet Herta is, dan blijft Pierre gewoon en verandert er dus niets."
Zeer kleine kans voor F1-debuut van Herta
De FIA wil geen 'vrijstelling' geven voor Herta en een F1-debuut, waardoor er maar een mogelijkheid is om de koningsklasse te halen. En dat is genoeg punten hebben op zijn superlicentie. Het IndyCar-seizoen is afgelopen en hij heeft de veertig punten niet gehaald, dus het enige wat hij nog kan doen is puntjes sprokkelen in lagere klassen. Zo kan hij meedoen aan een regionaal Formule-kampioenschap. Dit zijn klassen die vaak tijdens de winterstop worden verreden. Klassen die lager op de rangorde staan dan de Formule 3. Een forse downgrade dus voor Herta, maar wel een van de weinige mogelijkheden om de veertig punten te halen. Of hij dit ook gaat doen, is nog onduidelijk en lijkt zeer onwaarschijnlijk.
Meest gelezen