Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Alpine bevestigt 'optie' als vervanger van Ocon

Deze coureur lijkt de logische keuze, maar krijgt hij ook de kans waar hij naar hunkert?

Bruno Famin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In aanloop naar de Grand Prix van Canada van afgelopen weekend bevestigde Alpine dat Esteban Ocon na dit seizoen het team gaat verlaten. Na vijf jaar bij Renault/Alpine komt er dus een einde aan het huwelijk tussen het Franse team en de Franse coureur. Ondanks het feit dat Alpine enorm slecht is begonnen aan het seizoen, blijft het vacante zitje bij het 'fabrieksteam' van Renault erg gewild in de F1. De grootste kanshebber lijkt Jack Doohan, voornamelijk vanwege zijn driejarige verbintenis als reservecoureur bij het team.

De zoon van vijfvoudig 500cc-motorracekampioen (tegenwoordig de MotoGP) Mick Doohan heeft al deelgenomen aan een aantal vrije trainingen met Alpine en rijdt verschillende testdagen in oude F1-auto's. De 21-jarige Australiër zat ook tijdens VT1 in Canada in de auto van Ocon, maar de natte omstandigheden werkten hem tegen waardoor hij geen getimede ronde kon neerzetten.

Teambaas van Alpine, Bruno Famin, heeft echter beloofd dat Doohan later dit jaar nog een kans krijgt in de vrije training, zodat hij een betere uitgangspositie heeft bij de uiteindelijke beslissing. Over de mogelijkheid dat Doohan in 2025 op de grid staat, zei Famin tegen Sky Sports F1 het volgende: "Jack is zeker een optie. We bereiden hem voor en hij is al een hele tijd aan het testen. Hij heeft een behoorlijk zwaar testprogramma en we zullen zien hoe hij zich ontwikkelt. Hij is een van de mogelijkheden, maar hij is zeker niet de enige."

Doohan reageert

Sinds de aankondiging van Ocon wordt er gesuggereerd dat Doohan een zekerheidje is voor het zitje. Doohan zelf wil nog niet zo ver gaan. Ook hij vertelt bij Sky Sports F1: "Het is moeilijk om in de Formule 1 te zeggen dat iets zeker is. Mijn droom is om op de grid te staan, mijn droom is om in de Formule 1 te rijden. Ik ben nu bij het team als reservecoureur en bereid me voor op een plek in de auto. Dat is waar ik wil zijn."

"Elke keer als ik de kans krijg om dat te doen, of het nu in de simulator is of op het circuit, probeer ik mezelf te positioneren om die kans te krijgen." Op de vraag of hij klaar is voor een plek in de F1, vooral met alle testkilometers die hij heeft afgelegd, antwoordt hij: "Absoluut!"

"De kilometers die ik tot nu toe heeft afgelegd waren vooral in de '21-auto, daarna twee dagen in de '22-auto. ik voelde me erg op mijn gemak toen ik arriveerde (voor de training in Canada red.). Ik voelde me erg compleet, er was geen angst en ik voelde me niet buiten mijn comfortzone. Gelukkig heb ik kunnen laten zien wat ik kan in dit soort tests, die veel langer duren, en daarin konden we het waarmaken," zo sluit Doohan af. 

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'