In Monaco wist Esteban Ocon in zijn Alpine-bolide net twee puntjes te scoren, maar lag het een ronde achter op coureurs als Lando Norris en Carlos Sainz, die in hun McLaren- en Ferrari-bolide het middenveld vrijwel altijd aanvoeren. In de kwalificatie zit Alpine meestal relatief dicht in de buurt van teams als McLaren, Ferrari en AlphaTauri, maar op zondag kunnen zij hun tempo vaak niet volgen. In Azerbeidzjan wist Fernando Alonso nog een mooi aantal punten te scoren, maar dat lukte alleen door zijn bliksemsnelle en ijzersterke herstart na de rode vlag veroorzaakt door de crash van Verstappen. Alpine weet dat ze een probleem hebben en erkent een onderzoek te hebben geopend naar de oorzaak van het probleem. "We hebben wat werk te verrichten om onze achterstand in de races beter te begrijpen", zo vertelt Executive Director Marcin Budkowski. In Azerbeidzjan was dit inderdaad wederom het geval. "Het was een positief weekend tot aan de zondag. Het was zonde dat Esteban door een probleem al vroeg de race moest staken en helaas was onze racepace daarna niet sterk genoeg om Fernando te laten vechten om een mooi aantal punten. Hij deed het fantastisch door na de herstart toch nog zesde te worden." Werk aan de winkel dus voor Alpine. "Het is iets waar we actief onderzoek naar doen. Het is duidelijk dat de wagen in staat is om goed te kwalificeren, maar op sommige circuits kunnen we dat in de race niet vertalen naar een goede pace", legt de Pool uit. "Dat is iets dat we op moeten lossen als we meer punten willen scoren in het kampioenschap. We hopen dat onze bevindingen tot nu toe zorgen voor een goed resultaat in Frankrijk, want het circuit is daar representatiever voor het gemiddelde Formule 1-circuit", aldus Budkowski over de thuisrace van zijn team.
Meest gelezen