Eerder meldde RacingNews365 al dat Renault overwoog om het F1-motorenproject van 2026 te stoppen. In de paddock van Hongarije lijkt het erop dat Alpine daadwerkelijk verder gaat kijken en vanaf 2026 in zee wil gaan met Mercedes. Dat laten meerdere bronnen weten aan RacingNews365. Alpine zou meerdere gesprekken hebben gevoerd; ook met onder andere Red Bull PowerTrains, maar uiteindelijk hopen de Fransen verder te gaan met Mercedes-motoren.
Ook Mercedes staat positief tegenover een samenwerking en het lijkt erop dat de partijen eruit gaan komen. Dat betekent dat Renault op korte termijn definitief een punt moet zetten achter de ontwikkeling van de 2026-krachtbron. Natuurlijk hebben de Fransen in de afgelopen jaren al grote investeringen gedaan in de ontwikkeling van de krachtbron, waardoor het een zware beslissing zou zijn om het project daadwerkelijk stil te zetten.
Dit hoeft overigens niet te betekenen dat veel werknemers plots op straat zouden komen te staan. Zij zouden verdeeld kunnen worden over verschillende projecten binnen de motorsportafdeling van Renault. Zo zouden de betrokken werknemers bij het project waardevol blijven voor de grote autofabrikant en dus ook in dienst kunnen blijven van Renault. Een andere optie is dat de technische kennis die al is opgedaan door Renault kan worden opgekocht door een ander F1-team/motorleverancier. In theorie zou zelfs de gehele motorafdeling kunnen worden overgenomen door een andere partij.
Voorlopig is er dus nog geen definitieve beslissing genomen door Renault, maar de kans lijkt steeds groter te worden dat Alpine in 2026 zal racen met Mercedes-motoren. Het is een vurige wens van adviseur Briatore, die gedurende zijn voorgaande perioden in de Formule 1 heeft bewezen succesvol te kunnen zijn in de koningsklasse van de autosport. De eventuele keuze voor het stopzetten van het Renault F1-motorenproject mag als rigoureus worden beschouwd, maar dit past bij de leidersstijl van de flamboyante Italiaan.
Carlos Sainz & Mercedes-motor
Tijdens de Grand Prix van Spanje liet Alpine ook al aan Carlos Sainz weten dat men vanaf 2026 wellicht in actie zal komen met Mercedes-motoren. Mede daardoor werd Alpine een interessante optie voor de Spanjaard, al heeft Sainz nog altijd geen beslissing genomen over zijn toekomst. Mocht Alpine op korte termijn een deal bekend maken met Mercedes, blijft het echter de vraag of Sainz daadwerkelijk de keuze voor Alpine gaat maken. Ondanks dat de huidige Ferrari-coureur gecharmeerd lijkt te zijn van een Alpine met een Mercedes-krachtbron, lijkt ook Toto Wolff de deur weer te hebben geopend voor Sainz bij zijn Mercedes-team.
Daardoor wil een overstap van Alpine naar Mercedes-motoren absoluut niet zeggen dat Sainz de overstap zal maken naar Alpine. Pierre Gasly tekende al eerder voor Alpine, toen er nog geen sprake was van een mogelijke overstap naar Mercedes-motoren. De Franse coureur lijkt dan ook geen voorkeur te hebben wat betreft de krachtbron die er in de Alpine komt te liggen. Gasly werd ook benaderd door andere F1-teams, maar koos ervoor om niet op de beslissing van Sainz te wachten en zijn contract te verlengen bij Alpine.
Grand Prix van België
Bronnen lieten in de paddock van Hongarije weten dat Alpine en Renault zelfs nog voor de Grand Prix van België een definitieve beslissing zullen nemen wat betreft de motoren-toekomst van het F1-team. Waar de kans steeds groter wordt dat men voor Mercedes-motoren zal kiezen, is het op dit moment echter nog niet uitgesloten dat men het Renault-project als nog zal voortzetten.
RacingNews365 heeft Alpine om een reactie gevraagd, maar heeft tot op heden geen reactie ontvangen.
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!