Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine F1 vreest voordeel voor concurrent McLaren

De verwachting is dat de Formule 1-teams in 2021 niet heel veel aan hun wagens zullen veranderen ten opzichte van de 2020-bolides. Toch is Alpine F1 een andere mening toegedaan. Volgens de technische directeur van het Franse team, Pat Fry, gaat er wel degelijk een grote verandering plaatsvinden aan de nieuwe Alpine F1-bolide die vorig jaar nog door het leven ging als de wagen van Renault.

Renault veranderde deze winter de naam van het Formule 1-team, dat vanaf 2021 door het leven zal gaan als Alpine F1. Met die naam verwijst Renault naar het sportieve dochtermerk van de Franse autofabrikant, Alpine. De naamsverandering levert echter geen voordelen op voor Alpine F1, terwijl concurrent McLaren in 2021 zal racen met een Mercedes-motor. Dit levert het befaamde team uit Woking volgens Pat Fry weldegelijk een sportief voordeel op. "McLaren maakt vanaf 2021 gebruik van een Mercedes power-unit en dit levert McLaren een groot voordeel op ten opzichte van de rest van het veld. Ieder team moet het chassis van 2020 namelijk meenemen, maar McLaren mag het chassis wel wijzigen voor de 2021-bolide. Zo kunnen zij namelijk het chassis op de Mercedes-motor aanpassen. Dat is iets dat wij niet mogen doen bij Alpine F1", spreekt Fry zijn vrees voor McLaren uit tegenover het Spaanse A S . De chassis-directeur van Alpine F1 concludeert echter dat ook zijn team de wagen van vorig jaar flink zal veranderen, ondanks dat de strenge regelgeving daarvoor weinig ruimte lijkt te geven. "We gaan de wagen ten opzichte van vorig jaar op een flink aantal punten verbeteren, we willen namelijk een significante stap voorwaarts maken. Ik denk ook dat we wat betreft de ontwikkeling van het Aero-pakket de juiste weg zijn ingeslagen." Aan de aerodynamica van de F1-wagens mag komend jaar namelijk wel aanzienlijk worden gesleuteld. "We mogen ook behoorlijk wat aan de wagen veranderen ten opzichte van onze bolide in 2020. Door de regels kunnen we niet spreken over een totaal nieuwe wagen, maar toch denk ik dat de wagen voor zo'n 50% zal veranderen", aldus Fry die met die woorden laat weten dat er ook in 2021 verrassingen kunnen plaatsvinden op de F1-grid. "Door de nieuwe regels verliezen alle teams in eerste instantie zo'n tien procent downforce en die moet men zien terug te winnen. Het is daarom interessant om te zien wat de teams aan hun wagens veranderen gedurende de winter. In maart zullen we dan zien wie het beste met de verplichte veranderingen is omgegaan."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden